Sunday, October 23, 2011

Jag å mina fördomar å åsikter

Nu ska jag berätta för er om när jag tänker fula tankar om andra. Det handlar nästan uteslutande om mat. Idag kom jag på mig själv med att gå förbi ett Mc Donalds å medan vi passerade säga till cheetahn:

- Där inne äter fattiga å dumma människor. De fattiga har kanske inget annat val eftersom skräpmat är så billig. Men de dumma borde gå hem å laga nåt riktigt.

Cheetahn är 8,5 månad gammal. Det är oklart hur mycket hon tar till sig av sin mammas livsvisdomar.

Sen gick jag hem å var vansinnigt präktig i en timme. Samtidigt (som jag alltså lagade tre sorters barnmat) fixade jag också helstekt kyckling åt solrosen å mig till middag. Å jag känner mig så jävla nöjd med mig själv. Riktigt belåten.

Cheetahn äter burkmat. Det är praktiskt när vi inte är hemma. Men jag föredrar helt klart att servera henne hemlagat. Å innerst inne ser jag lite ner på dem som inte lagar sin egen barnmat. Good enough, kvinnor. Good enough. Det kan jag vara på många sätt men när det gäller mat vill jag att det ska vara bra grejer. Å min definition av bra är typ: rena råvaror (inga halvfabrikat), så närodlat som möjligt, bara svenskt kött, gärna säsongsenligt, blanda saker själv. Dvs. inte lightprodukter, importkött, färdiga såser/pulverblandningar, snacks.

Det är knappast så att jag är konsekvent. Jag kan äta superbra själv i en vecka för att sen smaska i mig en påse lösgodis sannolikt fullt av estrar. Jag har hur många "undantag" som helst, håller inte för minsta syning av sömmarna. Bara så ni vet.

Men alltså. Det är så superduperenkelt att laga egen barnmat å jag vet precis vad jag stoppat i den - precis som jag föredrar att veta med det jag själv äter. Å det ÄR billigt. Till å med i jämförelse med Mc Donalds.

Om jag har ätit på Mc Donalds själv? Javisst. Men inte förrän jag gick på högstadiet å aldrig regelbundet. Minns inte när det hände senast, är nog minst tre år sedan. Det var knappast för att jag var fattig...

5 comments:

  1. Mmm..McDonald's.. åt middag därifrån idag. Så jävla gött.

    På sant alltså!

    ReplyDelete
  2. Jag håller med dig som du säkert vet - det är inte svårt med hemlagat och som du skriver vet jag precis vad som är i den och det är bara bra saker.

    Köpmat funkat ibland, när vi är ute, men jag föredrar helt klart att göra E:s mat själv.

    ReplyDelete
  3. Jenny - vad kostar ett mål på Mc D nu för tiden? Vad åt du? Är du a) dum b) fattig c) dum å fattig?

    Jenny/Eko - Ja men visst är det skönt! Gillar när du tipsar också, alltid kul med bra tips, särskilt som våra barn är lika gamla ju. Sen är det win win tycker jag att de äter burkar också. Det ger ju frihet att inte alltid planera utan kunna köpa nåt i farten. Å min hobbyanalys säger mig att de blir vana vid varierad kost med olika smaker på så vis. Förhoppningsvis fortsätter de sen att smaka på allt å inte bara gilla Findus fiskburk - som jag själv gjorde som liten...

    ReplyDelete
  4. Jag åt en McChicken, drack en ramlösa citron (vill ju inte bli tjock), och tog en McFeast dipsås. Vad det kostade vet jag inte för Lisas kille bekostade det hela men det kan väl kosta nånstans mellan 50 och 60. Jag åt där för inte alls så länge sen innan innan igår också och har för mig det brukar landa runt där. Och varför McDonald's?? Alltså varför inte? Det är så jävla göttigt och flottigt, sen är jag dessutom fattig och förmodligen ganska dum. Kan ju ha bidragit.

    ReplyDelete
  5. Jenny - bra med Ramlösan. Så stödjer du den lokala industrin å slipper dricka gift. Kranvatten hade varit bättre i miljöhänseende dock men nu tänkte du ju på landets tillväxt istället den här gången.

    Varför inte Mc D? Tja för mig räckte det att se filmen super size me. Men det finns säkert gott om andra anledningar att bojkotta också.

    ReplyDelete