Saturday, February 11, 2012

När kommer kryddmåttsstora förpackningar med barnmat?

För längesen uppmanade nån bloggare andra att maila Semper angående de ändrade rekommendationerna vad gäller matinstroduktion å sen redovisa i sin blogg vad man fick för svar. Det gjorde jag. Å så fick jag svar en månad senare ungefär.

Så här skrev jag:

Hej,

Nu när livsmedelsverket ändrar riktlinjerna för mat till spädbarn undrar jag vad det kommer att innebära vad gäller era produkter. Kommer ni att ha samma produkter men ändra till "från 6 månader" i texten? Kommer ni att ta fram mindre förpackningar?

Å så här svarade Semper:
Tack för ditt mail. Man kan ge smakprover  från 4 månaders ålder och det finns skäl att ha anpassad barnmat som sedan också kan användas av lite större bebisar. Därtill finns en rekommendation att man ska ge gluteninnehållande livsmedel helst medan man ammar. Vid 4 och 5 månaders ålder ammar fler mammor än senare varför det finns skäl att ha åldersanpassad barnmat före 6 månaders ålder som puré och gröt till exempel så att de som känner kan göra en introduktion.  Hoppas det var svar på din fråga.

Faktum är att jag inte alls tycker att jag fick svar på min fråga. Som dessutom var två. Min tillspetsade fråga om små förpackningar berörs inte alls i svaret. Jag hade tyckt det vore så himla kul om de svarade att ja, de skulle ta fram kryddmåttstora portioner från 4 månader.

Just nu får cheetahn en hel del burkmat faktiskt. De hemgjorda mosen vi gjorde mkt av i  början går inte hem lika bra längre. Men sedan hon fyllde ett ger vi också mkt av vår vanliga mat å den är hon nyfiken på. Känns så himla skönt att få in henne på det spåret å slippa burkarna.

No comments:

Post a Comment