Monday, October 17, 2016

Mitt enda liv

Ingen vill gå och lägga sig. 

Jag tittar på solrosen och säger: du kan välja - fixa köket eller natta barnen efter att vi hjälpta åt att göra dem klara. Han väljer köket. 

Vi dansar. Säger jag. Alla skriker NEJ. Jag startar Spotify med vänster och lyfter upp E med höger. 

Här är allting som jag drömde om. Här är  allting som jag hoppades på.
Här är allting som jag vågade bara modet räckte till.

Jag dansar in i badrummet. Solrosen dansar efter. Vi dansar, sjunger med, borstar tänder, tvättar händer, sjunger högre, smörjer, tar på pyjamas, skakar rumpa, sjunger falska stämmor. Barnen skrattar. Ropar: mera mera dansa, ta mig nu, dansa.

Jag sneglar på solrosen och hjärtat fylls till brädden av värme. Vi. Ett team. Ett radarpar. Två strävsamma ardennerhästar. Vi står i bredd. 

Mitt enda liv, det enda liv jag nånsin velat ha.

Jag visste bara inte att det var dans i ett badrum en måndagkväll jag drömde om.

1 comment: