Thursday, January 3, 2019

Bokåret 2018

Jag satte som mål att läsa 35 böcker i år. I början gick det strålande. Sen kom jag helt av mig på hösten. Det blev 28.


Varav:

17 skrivna av kvinnor.

9 skrivna av män.

2 serieromaner.

15 renodlade romaner.

Ingen bok med dikter.

En novellsamling.

En som nog bör räknas som novell.

Många av fackkaraktär och många av biografikaraktär.

15 översatta från annat språk till svenska.

3 av utomeuropeiska författare.

Noll på annat språk än svenska.

6,5 stycken i ljudboksformat.


Snittbetyget blev 3.4.


Jag gav tre böcker 5/5 i betyg:

Ett litet liv, Medicinens öga och Kongo - en historia.


Jag gav ingen bok 1/5 i betyg. Sämst betyg, 2/5, gav jag tre böcker: Lyssnerskan, Den sommaren och Narnia, min morbror trollkarlen. Jag tror inte de två första var dåliga egentligen, de passade bara inte mig just då.


Det blev hälften så många lästa sidor 2018 som 2017. 6393 jämfört med 12935.


Hoppas på bättring 2019. Ffa mer lyrik och mer riktigt välskrivna romaner. 

No comments:

Post a Comment