Friday, January 27, 2023

Bokåret 2022

Jag satte som mål att läsa 30 böcker år 2022. Det blev 36 varav 19 ljudböcker.

7 skrivna av män.
Noll serieromaner.
27 renodlade romaner.
3 böcker med dikter.
Noll novellsamlingar.
4 stycken skulle nog klassas som barn/ungdomsböcker som jag läst/lyssnat på tillsammans med barnen men som ändå samtidigt gett mig som vuxen mycket. 
14 översatta från annat språk till svenska.
5 av utomeuropeiska författare.
En på annat språk än svenska.
19 stycken i ljudboksformat.

Snittbetyget blev 3,4.

Jag gav tre böcker 5/5 i betyg:

- Damon Galgut: Löftet
- Karin Smirnoff, Sockerormen
- Ilya Kaminsky, De dövas republik

Jag gav inte 1/5 i betyg till någon bok men de här fick 2/5: 
- Delia Owens, Där kräftorna sjunger
- Malin Haawind, De kom från öar
- Agatha Christie, The adventure of the Italian Nobleman
- Abdulrazak Gurnah, Paradiset
- Katarina Frostenson, F - en färd

Det blev 8 451 lästa sidor 2022.

2023 tycker jag återigen att 30 böcker är en lagom ambitionsnivå men högst hälften bör vara ljudböcker är tanken.

No comments:

Post a Comment