Friday, November 2, 2007

Gubbslem

Jag var ute och promenerade en solig lördag i Dhaka. Temperaturen var behaglig, så glad i hågen spatserade jag iväg. Ganska snabbt blev jag brutalt påmind om varför jag så sällan promenerar. Från ingenstans dök en man upp vid min sida. I rask takt ställde han de vanliga frågorna ’Var kommer du ifrån?’ ’Jobbar du här?’ ’Hur länge har du bott i Dhaka?’ Jag svarade motvilligt och inte helt sanningsenligt, men innan jag ens avslutat meningen säger mannen ’Är du ledig nu? Kan du komma med mig hem nu?’

Jag har sällan varit så nära att ta till våld, och sällan känt mig så förnedrad. Ensam ung kvinna ska tydligen inte en kunna ta en promenad en solig dag.

Värt att notera är att mannen inte var bangla, jag gissar snarare Mellanöstern alternativt Sydeuropa.

1 comment:

  1. Ja men du vet väl att "Ensam ung kvinna söker...". Varför skulle du annars ha varit ute på promenad, om du inte sökte?

    TV3-s största succé nånsin har väl nåt Bangla också!

    ReplyDelete