Friday, June 18, 2010

Till dig som ska skicka hemligt bokpaket till mig!

Jag är med i bokbyte. Det här är till dig som ska posta paket till mig. Ställ frågor i kommentarfältet om du undrar nåt!

Favoritgenre
Fiktiva men realistiska romaner, fakta/reportageböcker

Bra författare
Kerstin Thorvall, Björn Ranelid, Ulf Lundell, Anette Kullenberg, Märta Tikkanen

Vill inte läsa
Manliga nobelpristagare, Strindberg, science fiction, könsstereotyp chick-lit

Skämsböcker (som jag älskar men...)
Allt som heter "based on a true story". Barn som dör, kvinnor i prostitution, hivpositiva missbrukare - ju mer tragik desto bättre.

Böckerna som betytt mest
Bitterfittan, Den allvarsamma leken, Vid avgrunden, När man skjuter arbetare, Två

Min läsning de senaste åren
Mycket nya pocketböcker kontinuerligt. Beställer stora laddningar på nätet, förbokar så att jag får dem när pocket släpps. Mest stora svenska romaner och verklighetsbaserade historier. Mycket om klassfrågor och feminism. En del om Israel/Palestina.

Nyfiken på
Böcker av icke svenska/amerikanska författare. Finland. Deckare vore kul, har läst ganska lite sånt bortsett från Alvtegen, Wennstam å nån till. Lyrik läste jag mycket när jag var yngre och skulle gärna läsa mer av nu också.

Drömboken att få i paketet
En bok - roman eller fakta - som behandlar feminism/klass/sociala frågor skriven av en kvinna som lever i en diktatur! ELLER nåt helt annat men som överraskar mig med att vara precis lika intressant!

No comments:

Post a Comment