Friday, August 27, 2010

SD biter sig själv i svansen

Igår på stan fick jag två valmanifest stuckna i mina händer: Sverigedemokraternas och Vänsterpartiets.

Sds jämställdhetspolitik är mycket spännande att läsa om. Särskilt förslaget:
En avveckling av det skattefinansierade stödet till genuspedagogik och annan verksamhet där staten med utgångspunkt i verklighetsfrånvända politiska teorier försöker experimentera med, eller ändra, på våra barns och ungdomars beteendemönster och könsidentitet.

Men allra bäst är nog familjepolitiken. Vårdnadsbidraget ska höjas. Och jag undrar om jag och Åkesson fått helt olika information. Senast jag kollade stod det klart att vårdnadsbidraget framför allt utnyttjas av kvinnor i invandrartäta områden. Och DNs ledarsida skriver:

Vårdnadsbidraget [...] utmanar arbetslinjen. Det utmanar jämställdheten eftersom den som får bidraget gör sig beroende av den andra förälderns förvärvsinkomster. Och i praktiken utmanar det integrationen.

No comments:

Post a Comment