Tuesday, April 19, 2011

Föräldratjänst

Maria skrev pricksäkert om omöjligheten i att ta igen förlorad nattsömn på dagen när bebisen sover. Kvinna kan bara instämma.

Sen det här med att hinna göra massa saker medan bebisen sover. Det i sig är en konst. Jo, självklart är det fullt möjligt att PRICK när bebisen ätit klart å kan läggas (alt. sättas i Babybjörnen å vara med förstås) ner ta itu med sysslorna. Men det bygger på att kvinna är alert som få OCH ständigt har ett driv å intresse för att sortera kräktvätt, tömma diskmaskinen eller damma bokhyllan. Även om jag inser att de där sakerna måste göras orkar jag inte alltid. Å även om jag sovit 6-8 timmmar uppstyckat på 2 pass (vilket jag bedömer som helt okej) så är jag inte superpigg å studsar upp från det där avsnittet Shameless, tidningen eller bloggen jag precis läste exakt när bebisen somnar.

Nästan varje dag suckar jag över hur jag återigen misslyckats med att ta hand om pappersinsamlingen, dammsugningen, frukostdisken osv. Särskilt om jag sovit dåligt en natt blir jag som en sengångare dan därpå å lyckas inte vara effektiv å snabb med allt som borde göras.

Nyss stängde jag av ugnen igen. Innan jag ammade hade jag ansatsen att baka kolasnitt. När jag ammat var jag bara trött å törstig. Vän av ordning kan förstås invända å säga att kvinna inte borde häcka vid datorn och/eller blogga så mycket då. Sant. Men nåt intresseasktigt kan väl kvinna få ha? Å just vid datorn hinner i alla fall jag göra väldigt mycket av sysslor som gynnar hela team cheetah typ boka tågbiljetter, researcha stavmixer/försäkring/amningskudde/barnsjukdomar/younameit, köpa billigt babygym på Blocket, planera semester/helgen/middagsupplägg, läsa tidningar, betala räkningar osv.

Tacka herren för solrosen som varken påpekar att jag måste hålla hemmet i 50-talsklass eller utnyttja varje tänkbar sovminut till sömn.

Kan vi omgående byta namn på föräldraledighet till föräldratjänst?

6 comments:

  1. den här kvinnan verkar ju inte ha något problem med att hinna med: http://www.underbaraclara.nu/191559/2011/04/18/arbetshelg/

    ReplyDelete
  2. Absolut. Men så har hon också enligt egen utsago en barnafader som är hemma å har föräldratjänst samtidigt:
    http://www.underbaraclara.nu/190888/2011/03/25/jamfor-er-inte-med-mig-for-jag-jamfor-mig-da-rakt-inte-med-er/

    Himla lyxigt det där. Dessutom misstänker jag att Clara har mer av det där studsa-upp-å-få-saker-gjorda i sig än de flesta av oss.

    ReplyDelete
  3. jag misstänker att hon har någon typ av störning. "Husmoder" kanske vi kan kalla hennes åkomma...

    ReplyDelete
  4. jag hade dött av tacksamhet om jag hade haft en promille av hennes studsa-upp-å-få-saker-gjorda alt. husmodersstörningen. Det hade underlättat mitt liv oerhört.

    Istället fick jag extra mycket bitterhet.

    Vad är väl en bal på slottet?

    ReplyDelete
  5. jag hade dött av tacksamhet av att leva med någon sådan, som dock inte skulle kräva motsvarande beteende av mig. Vänta, är det vad alla män haft genom tiderna?

    ReplyDelete
  6. Ja, exakt så är det å ingen förklarar det bättre än beloved Gudrun:

    "Mer konkret betyder det alltså att män som grupp systematiskt exploaterar kvinnors kärlekskraft. Män får mer än de ger. Kvinnor ger mer än de får. Ett intressant resonemang som kan hjälpa oss att förstå kvinnoförtrycket på samma dynamiska sätt som vi redan förstår klasskonflikten.

    Jag ska prata mer om kärlek. För det gäller att sätta ord på det som verkligen är viktigt i livet och i samhället. Den ojämna fördelningen, och den usla värderingen, av kärleken och omsorgen är grunden för den rådande könsmaktordningen. Vi kvinnor ska ha omsorg om någon annan - och vara till för någon annan - medan mansrollen innehåller en självklar egocentrering - att vara till för sin egen skull. Vill vi, och vågar vi, så ser vi det här överallt; på jobbet, i
    hemmet, i sängkammaren och djupt inne i våra könsformade identiteter." http://www.helgo.net/enar/politik/talibantalet.html

    ReplyDelete