Thursday, September 29, 2011

Gröt

Idag gick jag å tänkte att jag skulle blogga om gröt. Så kom jag hem å läste att Jenny precis gjort just det!

Så här gjorde å gör vi.

Vi började med smakportioner av Nestlés naturella köpehavrepulvergröt. Cheetahn åt med mycket god aptit när hon väl fått smak på det å fattade grejen med att äta. Eftersom hon började klia sig å få utslag rådde bvc oss att köra på mjölkfri kost ett tag. Gröten innehåll skummjölk å gick således bort. Jag köpte Sinlac naturell gröt. Den var allt annat än naturell. Den stank som tapetklister å hade en märklig gul nyans. Jagfick kväljningar av lukten. Cheetahn åt sådär. Jag var livrädd för allmän matbacklash så efter två dagar vägrade jag ge nåt som såg ut som klistrigt neonfärgat lim. Fick tips om Enago som säljer mjölkfri gröt med äpple- å banansmak. Köpte den. Cheetahn älskar. Känns mycket bättre å luktar å ser fräsch ut.

Men samtidigt började vi även testa hemlagad gröt i å med att cheetahn äter ganska allsidigt i övrigt å jag inte var rädd för vitaminbrist. Det går prima. Hon gillar den jättemycket. Så nu kör vi på köpegröten till frukost (å om vi är borta å har med pulver å termosvatten). Å på hemlagad gröt till kvällen.

Generellt tänker jag att det är bäst med hemlagad barnmat som vi vet vad vi stoppat i å som serveras färsklagad utan att ha stått på en butikshylla å dammat i månader. Dessutom blir det billigare att laga själv. Men det finns samtidigt en praktisk poäng i att cheetahn kan äta varierat å acceptera burkmat å annat fabrikslagat eftersom vi ibland hamnar i situationer där det är det enda som finns tillhands. Hittills har det funkar bra å hon äter allt. Sannolikt kommer det en tid när det blir annorlunda.

Så här gör jag gröt med inspiration från Alternativ barnmat:

Havregryn
Boveteflingor
Hirsflingor
Dinkelflingor
Rismjöl

Kör lika delar i mixer för att funka till små cheetahs som bara har en tand.

Blandningen har vi i en burk. Sen tar vi ungefär 1,5 dl vatten å 1,5 msk grynblandning till en mindre portion ganska lös gröt. Jag lägger alltid i en ekologisk aprikos i grytan från start. Den kokar snabbt sönder å ger smak å järn till gröten som sen serveras med fruktmos gjort på vad vi har hemma/katrinplommonmos. Vi rör även i en tesked ekologisk rapsolja. Den har lite nötig smak som jag gillar.

Ibland om gröten blivit lite för lös rör jag i lite av Enagos köpegrötpulver på slutet.

Jag funderar på om vi kanske borde servera med mjölk å vad vi i så fall ska ta för variant eftersom vi fortfarande ska undvika komjölk. Havremjölk kanske? Eller helt enkelt mjölkersättning som ju är full med näring. Bröstmjölksförrådet som fanns i frysen är nämligen slut.

1 comment:

  1. Kul att du också skrev om gröt, och intressant att läsa hur ni gör!

    ReplyDelete