Thursday, August 17, 2017

Morgonlista


Vi tar väl en lista till och ser om jag kan göra comeback på bloggen.

När går du upp?
Strax innan sju en vanlig jobbmorgon. På helgerna får vi vanligtvis varsin sovmorgon till nio. Den andra morgonen med barnen vaknar de allt mellan sju och halvnio. Då slappar vi ofta i soffan med ipad en stund innan frukost.

Vad är det första du gör varje morgon?
Stänger alarmet och kollar nyhetsnotiserna på telefonen.

Hur lång tid spenderar du i badrummet varje morgon?
En kvart kanske, mest på ansiktsvård. Måste jag duscha blir det nog en halvtimme.

Är frukost viktig?
JA! Jag älskar min frukost. Jag skulle välja frukost som min sista måltid om jag satt på death row. Jag träffar hellre vänner på frukost (OBS inte brunch) än lunch/middag/fika om möjligt.

Vad äter du till frukost?
Mild naturell yoghurt med hemgjord müsli (har följt detta recept på ett ungefär i typ två år nu och inte tröttnat, tar mer gryn till mängden kryddblandning så det blir mer müsli än granola dock). Gärna färska frukt/bär i också. Ett litet glas juice, helst en sur sådan typ grape eller blodapelsin. På vintern gör jag shots på ingefära, citron och honung. 

Om det är helg tar jag gärna en macka till. Helst nybakt levain eller annat liknande vitt bröd från bageriet. Alltid med ekologisk bregott och Wästgöta klosterost på. Eller möjligen en croissant fast utan pålägg då.

Kaffe dricker jag när jag kommer till jobbet. Är det helg gör jag en cappucino och en kopp te (vanligen Whittards spice imperial eller Earl Grey).

Ca varannan helg gör vi pannkaksfrukost. Jag gör vanligen Leilas amerikanska och serverar med hallonsylt, vaniljglass eller en klick grekisk yoghurt, honung, skivad banan och någon mer frukt eller bär.

Är du morgontrött?
Nej inte om jag fått sova typ sju-åtta timmar och jag prioriterar sömn högt. Men oavsett trötthet så har jag inte dåligt morgonhumör. Jag är lätt besatt av att morgnarna ska vara till för att ge familjen positiv energi så att vi får en bra start på en fin dag och bär med oss morgonmyskänsla vidare till resten av dagen. Lättare sagt än gjort men ändock min målsättning.

Vad har du för alarm?
Nån standard iphonesignal.

Hur ser en perfekt morgon ut?
Vaknar utsövd på ett mysigt hotell vid en sandstrand nånstans i tropiskt klimat, vi äter harmonisk frukost på balkong/terass/uteservering, jag hinner läsa tidningen, vi gör oss klara i lugn och ro, barnen är peppade och samarbetsvilliga, vi åker på utflykt.

Vad är det bästa med morgonen?
Ansiktsvatten, serum, kräm. 
Gillar också när det är riktigt varmt (eller möjligen krispig höstluft) när jag går utanför dörren och jag känner mig pigg och stark och har en intressant dag framför mig.
Hur går du helst klädd på morgonen?
Vit fleecemorgonrock om det är kallt. Vit sidenmorgonrock om det är varmt. 

No comments:

Post a Comment