Friday, October 15, 2010

Donera mera!

I veckan har det varit ramaskri kring 2-åringen som blev tagen som gisslan i nåt drama i Malmö. Det är ungefär som för ett par år sedan när rubrikerna löd "Baby och farmor ihjälkörda av rattfyllo" och gemene svenne närapå började förespråka dödsstraff.

Jag undrar om det hade blivit nån rubrik överhuvudtaget om det varit en alkis på torget och hans schäfer som tagits som gisslan. Eller om rattfyllot kört på ett par romer på kvällspromenad.

Men nu är det i vanlig ordning så att alla är lika mycket värda utom dem som är värda mer.

Så tänk på nån som står dig riktigt nära, nåt pyttelitet pampersreklamsött barn, en riktigt fin gammal mormor eller er egen mamma för guds skull.

Tänk sen på om denna person plötsligt behöver en organdonation, det finns nån som kan donera men denna vill inte. Skulle kännas ganska illa va?

Och om du fortfarande är en hårdhudad typ utan empatiförmåga, läs då om Abbe.

Gå så in och anmäl dig till donationsregistret illa kvickt och uppmana dem i din omgiving att göra detsamma.

Jag jobbade tidigare i samma korridor som donationsrådet. Det brukade ringa folk och fråga om de kunde speca. Typ inte ge hjärta, fast ok om det är till en släkting. Bara ge njure till svenskar. Inte ge till män/kvinnor osv.

Själv donerar jag allt till den som kan tänkas behöva. Ja, till och med kvinnoprästmotståndare och sverigedemokrater får gärna mina njurar den dag jag kolar.

No comments:

Post a Comment