Monday, May 16, 2011

När devil K blev devil mom


1. När fick du reda på att du var gravid? I slutet av maj 2010
2. Hur gammal var du? 31 år.
3. Hur tog din partner det? Det var han som tyckte det var läge att testa. Eftersom vi inte visste när jag hade mens senast var vi dock osäkra på om det verkligen var nån bebis tills vi gjort ultraljud.
4. Mådde du mycket illa? Nej inte mycket, mådde illa fem dagar totalt.
5. Var du känslig? Ja, betydligt mer än jag hade lust med.
6. När kände du bebisens första sparkar? Oklart. Innan ultraljudet vecka 20 tror jag i alla fall.
7. Var du ofta orolig? Ja, särskilt de första typ 12-15 veckorna.
8. Sparkade bebisen mycket? Tror det. Men har ju inget att jämföra med. Kände massa rörelser varje dag andra hälften av graviditeten i alla fall.
9. När började du läcka bröstmjölk? När jag ammat typ 3 veckor. I samband med att jag började pumpa mjölk. Äckligt är vad det är. Superäckligt.
10. Fick du bristningar? Små på varje sida naveln som dock inte syntes förrän efter förlossningen.
11. Blödde du någon gång? Ja, två gånger pyttelite. Det var läskigt. Jag ville bli nersövd till vecka 20 hade passerat.
12. Hur många ultraljud gjorde du? Fyra tror jag. Ett för att tidsbestämma (heter det så?) bebben. Ett för att jag var orolig. Ett till för att jag var orolig - precis efter inskrivning hos barnmorska. Å så rutin. vecka 20.
13. Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Hade inte precis nån drömbild men tänkte den som Tjejvasan med uppförs- å nerförsbackar. Hoppades precis i början en del på att nåt skulle ske så att det blev planerat snitt. Senare blev jag lugnare å kände mig peppad till vaginal förlossning. Kände mig lugn å välförberedd. Var väldigt klar över att jag absolut inte ville spricka eller att de skulle använda sugklocka.
14. Hur började din förlossning? Med små små värkar typ ett dygn innan hon föddes. Slempropp 16 timmar innan hon föddes.
15. Hur många timmar tog förlossningen? 14 timmar från att värkarna var regelbundna tills hon var ute. Vi kom till förlossningen 06:30 å hon föddes 13.20. Vattnet gick typ 9.30 å jag var helt öppen kl 10.
16. Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Akutsnitt.
17. Hur mycket var du öppen när du kom in? Fem.
18. Vilken smärtlindring tog du? TENS hemma å på förlossningen. Lustgas å sterila kvaddlar. Tyckte inte att smärtan var sådär outhärdlig egentligen. Men jag var himla utmattad å trött på att krysta å ville att det skulle ta slut efter ett tag. Profylaxandningen var bäst av allt. Tacka herren för den kursen. Hade aldrig kunnat ta det så lugnt hemma utan den å absolut inte hunnit lära mig när jag väl var på förlossningen.
19. Dragen med sugklocka? Ja. Trots att jag inte ville å bönade om kejsarsnitt.
20. Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? Det borde ha gått på sisådär max en timme där vid tiosnåret då jag började krysta å låta som värsta kossan. Men inget hände. De sa att jag krystade fel. De sa gör si, gör så. Jag sa "men jag gör ju exakt så". Då blev det gynstol å handdukstrick å värkstimulerande dropp. Men inget hände.
21. Blev det komplikationer? Ja. Inget hände på typ 2 timmars krystning. Då satte de sugklocka. Ett dragförsök som avbröts då bebisen fortfarande inte rubbades.  Så blev det snitt å då såg de att hon låg i pannbjudning - med pannan istället för hjässan ner. Dvs, huvudet blev för stort så hon fastnade på vägen. 
22. Vad tyckte du var jobbigast? Att de inte trodde mig när jag sa att nåt inte stämde å att jag visst det krystade rätt. Att de inte då direkt gjorde snitt utan skulle envisas med sugklocka.
23. Var du rädd för något? Att bebisen skulle skadas/dö. Att jag skulle skadas/dö. När de drog i sugklockan å avbröt det å en massa ljud slutade låta i rummet. Det var som på film å jag hann tänka: nu blev det tyst, nu dog bebisen, nu dör snart jag. Men då sa de att hon satt fast å att vi skulle köras till operation direkt. Jag sa "jag sa ju det" å sen vägrade jag prata mer med dem.
24. Skrek du? Det är jag ganska säker på.
25. Hur många var inne i förlossningsrummet? Massor. Jag gillade barnmorskeeleven bäst.
26. Hade du någon nära med dig? Solrosen.
27. Fick du sys? Ja, eftersom det blev snitt. Ganska snyggt ärr i troskanten.
28. Vilken vecka födde du i? 40+1. Det började på kvällen 40+0 så hon var punktlig.
29. Vad var vikt och längd på bebisen? 3,3 kg och 50 cm.
30. Ammar du? Ja. Tycker att det är den stora bedriften, att jag är oerhört duktig nu, som ammar trots att jag aldrig egentligen velat det.
31. Hur gammal är bebisen nu? 3,5 månader.
32. Vad tyckte du om förlossningen? Bra totalt sett. Fick ju världens finaste lilla cheetah. Är stolt över att jag hanterade allt så bra fram tills att det blev sugklockedags. Tycker att jag var superduktig. Trodde jag skulle vara mycket argare, ha mer ont, kräva massa medicinsk bedövning osv. 
33. När kommer nästa barn? Nästa år eller året därpå om jag får välja. Men det får kvinna ju sällan. Jag kan tänka mig att starta bebisproduktionen efter tjejvasan nästa år.

2 comments:

  1. Helt rätt att du vägrade prata med dem efter försöket med sugklockan. Det är helt klart en underskattad form av krigföring.

    Hur kom det sig att du bestämde dig för att amma trots att du kände motvilja?

    ReplyDelete
  2. Åh fina du! Jag sa det är nåt fel, plocka ut bebisen. De sa sugklocka. Jag sa "NEJ, jag har ju både sagt å skrivit att just exakt det vill jag INTE. Hjälp mig". De sa "vi vill hjälpa dig, vi hjälper dig med sugklockan". Det var som att de bestämde över min kropp å nånstans tänkte jag att okej, de vet väl bäst å gav upp å lät det ske fastän jag faktiskt visste bättre. Det var tur att de inte berättade för mig om saxen de lagt fram som solrosen såg...

    Jag kände mig skeptisk till amning från början, tyckte inte alls om att se film på mvc å blev bara ledsen av att tänka på det. Tänkte dock att jag skulle hålla det öppet å se på BB hur det kändes. Å det funkade förstås utan problem direkt på BB å då var det svårt att göra annorlunda... Så jag har ansträngt mig för att jag ändå ser fördelarna med det. Men aldrig fått nån myskänsla eller tyckt om det. Så nu tycker jag att jag har varit duktig nog å fasar ut bröst å in ersättning. Å Edith verkar lik nöjd å glad med flaskan!

    ReplyDelete