Monday, January 16, 2012

Lista

Hade redan sett listan hos bl a Anna å funderat på att författa en egen. Så dök den upp med uppmaning hos Baglady.

1) VAD GJORDE DU FÖR TIO ÅR SEDAN?

Våren 2002. Blev klar med min första examen i januari (informatik, uppsatsen skrev jag f ö tillsammans med Sara Larsson (trea uppifrån här)) å läste sen läste statsvetenskap B med inriktning "stat och samhälle i tredje världen" (tror inte att kurser får heta så längre...) som kan vara en av mina favoritkurser nånsin. Skrev B-uppsats om Hong Kongs transition från UK till Kina. Var osakligt bitter och ledsen efter att ha blivit dumpad i september året innan. Planerade inför att plugga i Bangkok kommande höst. Firade Lundakarneval i maj. Festade i Köpenhamn.  Umgicks mycket med "före detta kamrat Kristian" å Linda å Therese å var bland annat på Roskildefestival helgen innan jag sen åkte till Bangkok.

På min gamla passagenhemsida skrev jag nåt som jag kallade "logg" med ojämna mellanrum. Från januari 2002 finns följande:

Du kom.
Och du pratade om oförutsägbarheten utanför.
Och jag förstod dig inte.
Jag förstod dig inte då men visste att vår juvel var mer värdefull än vetskapen.
Du bad mig aldrig heller förstå och jag vågade inte fråga.
Bedragarna suger på tummen i sin ensamhet. Den rosa huden fläks och svider mot läpparna.

Jag har inte den blekaste aning vad jag menade med det här. Å ni kan vara lugna, jag har lagt ner lyriken sedan dess.


2) VAD GJORDE DU FÖR ETT ÅR SEDAN?
Januari 2011. Obsessade över att behöva vara ensam hemma på dagarna i väntan på cheetahn. Hade inte vett nog att ta det lugnt å njuta. Firade födelsedag med att bjuda på brunch. Kände mig värdelös å obetydlig - å mycket förväntansfull! Var lugn över att förlossningen skulle gå bra å fint. Tur att jag inte hade en aning...

3) FEM SNACKS DU GILLAR
Vad räknas som snacks? Jag gillar INTE chips å sånt nämligen. Om vi säger sånt kvinna äter i soffan på kvällen: glass, ostbricka, lösgodis, hembakta småkakor typ brysselkex å schackrutor, ugnsbakat äpple med hemlagad kolasås. 
4) FEM SÅNGER DU KAN HELA TEXTEN TILL:
- Snart kommer änglarna att landa - Ulf Lundell
- Utan dina andetag - Kent
- Always on my mind - Willie Nelson
- Idas sommarvisa
- Teddybjörnen Fredriksson


5) FEM SAKER DU SKULLE GÖRA OM DU VAR MÅNGMILJONÄR

- lösa alla våra lån
- köpa en större lägenhet enligt kriterierna: 5 sovrum, uteplats, ej nyproduktion, trägolv, badkar, tillgång till pool, belägen i Vasastan/Kungsholmen/Sofia/Katarina
- resa mer
- betala för hushållsnära tjänster av alla de slag mycket oftare
- skaffa barnflicka

 6) FEM DÅLIGA VANOR
- låter tvärsäker på saker jag inte har kollat upp
- har svårt att låta bli glass å lösgodis på kvällarna
- blir irriterad på mina föräldrar
- överskattar min ork, vill nästan alltid mer än jag kan å orkar å känner mig nedslagen när jag inser nederlaget
- väger degklumpar/köttfärsen så att frallorna/biffarna ska bli exakt lika stora

7) FEM SAKER DU GILLAR ATT GÖRA
- läsa å skriva blogg

- skriva
- baka, särskilt småkakor
- promenera
- äta god mat - topp fem smaker: lakrits, koriander, gräddkola, kokos, basilika (dock ej alla i samma rätt...).


8) FEM SAKER DU ALDRIG SKULLE KLÄ DIG I, ELLER KÖPA
Inte klä mig i:
- luvtröja under kavaj (skällde ut en snubbe på en bar en gång för att han bar detta)
- keps
- högklackat å platåskor
Inte köpa:
- lotter
- mat/dryck med konstgjorda sötningsämnen9) FEM FAVORITLEKSAKER
Dator, telefon, längdskidor, piano, sällskapsspel typ Puerto Rico/Carcassonne/Settlers.

1 comment: