Wednesday, June 19, 2013

Tisdagslista

Fem saker som jag på sistone känt mig jävligt förbannad över:

1. Måttsatser som sitter ihop. Å folk som envisas med att ha måttsatser som sitter ihop i sin kökslåda. Jag vill slita sönder dem, trampa på dem, förinta dem. Det finns inte en enda poäng med att diska fem mått i stället för ett för att en behövt mäta upp en tesked bakpulver. Välbefinnandet i att klippa av en metallring på en ny måttsats med tång häromveckan alltså. Mmmm.

2. Människor som hävdar att de inte "kan läsa tvättråd". Som till exempel Jan Myrdal. Nog för att jag har krympt mina (å solrosens för den delen) ylletröjor i mina dar. Å nog för att jag råkat få med en ny röd strumpa i nån vittvätt nån gång. Men det är MISSTAG. Jag hävdar inte att jag inte KAN/ORKAR läsa på tvättrådslappar.

När det kommer till tvättsortering vill jag nästan påstå att det finns ETT RÄTT SÄTT. Här kommer det. GRATIS (fast den som vill kan betala mig som tack för hjälpen):
1. Läs på lapparna. Fundera särskilt på om nåt färgat plagg är nytt/otvättat så det inte hamnar bland ljusare saker.
2. Sortera i färgat å vitt i lagom många högar utifrån a) gradantal b) material/tvättprogram.
3. Vänd saker ut å in, stäng blixtlås å knappar. Spraya på fläckborttagningsmedel där det behövs. Lägg ömtåliga saker i tvättpåse vid behov.
4. Använd rätt tvättmedel å rätt program på maskinen för respektive hög.
5. Plocka ur maskinen å läs på lapparna igen.
6. Tumla ev. sånt som går att tumla.
7. Skaka/släta ut å häng resten.
Svårare än så här blir det sällan.

3. Att behöva böja mig ner å plocka upp saker från golvet. Min preggomage är i vägen. Å cheetahn tycks sätta i system att hälla ut sin garderob å strö ut prylar i ökande takt med att magen växer. Det känns som om det blir mer å mer för varje dag. Jag ser framför mig hur vattnet går när jag halkar på en fleecejacka/sandal/bok om Ingrid/stekspade/blöja. Kanske ska skaffa en sån där skräpplockartång å gå runt med. Hjälper dock föga när cheetahn "diskar" å det som hamnar på golvet är vatten.

4. Postens paketupphämtningsställe som ska hämta vår trasiga kolsyremaskin. Nej, vi är inte hemma hela dagarna mellan 9 å 16. Men, vi skulle kunna hitta en tid nån dag när nån kan vara hemma en viss tid mellan 9 å 16 men nej, inte hela dagar en hel vecka. Nej, jag kan inte ta paketet å själv åka till ert kontor i förorten. Ja, vi kan vara hemma 8-9 eller 16-17 om vi vet det med en dags varsel. Nej, ni kan inte ringa oss å vi kommer hem från jobbet direkt när ni står utanför vår port vilken random dag som helst. Vad är det för fel på er? Varför fattar ni inte å varför ringer ni inte å varför kommer inte?

5. Cheetahn hällde (under sin fars tillsyn) ut en halv flaska (uppskattningsvis150 kronor) schampo i badvattnet. Tack som fan. Ursäkta mig att jag köpt ett dyrt men bra schampo. Men det var drygt å det var halva flaskan kvar som skulle ha varat i tre månader till. Hur kommer det sig att detta kunde hända? Å hur kommer det sig att cheetahn inte rör flaskorna på badkarskanten när hon badar med mig? Å hur kommer det sig att det kliar i min hårbotten när jag nu använder solrosens ica-schampo i väntan på att en ny flaska (som ska betalas från a) cheetahns sparkonto eller b) solrosens nöjeskonto) ska anlända från den billigaste webshopen i England? 

4 comments:

  1. Håller helt och fullt med om punkt 1 och känner med dig på övriga. Och gällande punkt 2 så har jag ett tips till vederbörande - kolla tvättråden innan du handlar och avstå sånt som avviker från standard. Då vet du att allt du har kan tvättas på samma sätt (dock gärna färgsorteras) och slipper tänka mer. Kör hyfsat ofta efter denna princip själv faktiskt, men tror att nu när vi köpt tvättmaskin med handtvättsprogram så kan det nog bli lite mer ömtåligt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja mycket bra riktmärke att köpa "enkla" saker. Jag svär varje gång jag står där med barnkläder med mycket vitt på alt. helvita (som måste förbehandlas å tvättas direkt för att bli rena) å funderar på var de kommer i från :-)
      Nya bebisen ska få använda vitt, beige å grått i max ett halvår när den inte äter mat...sen går vi över till stormönstrat i färger :-)

      Delete
  2. Word på att plocka upp saker från golvet. Som att allt dras neråt också. Och fick kommentaren häromdagen av Olof att "jag måste plocka upp mina slängda strumpor" EH. You do it säger jag. Han skulle bara veta hur bekvämt det är att plocka upp saker från golv. Brr

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hyfs, Olof! Själv städar jag sånt som är i stå-nivå å lämnar helt enkelt resten numera. Försöker få cheetahn att plocka upp efter sig själv också. Går sådär.

      Delete