Monday, July 2, 2007

en sommar inom äldrevården..

..är kanske inte världens mest stimulerande sommar. det finns däremot en massa shit att spy gala över som kvinna upplever där.

jag är ju inte ensam sommarjobbare utan bland annat jobbar jag ganska mycket tillsammans med en annan sådan. en stor skillnad oss två emellan är dock att jag förväntas ta massa initiativ i köket och ha miljoner av brillianta idéer om vad som kan göras med den snart utgångna mjölken. jag får inga applåder när jag bakar en sockerkaka. jag förväntas veta hur kvinna rullar hår på tanterna trots att jag är född på 80-talet och varken jag eller någon annan jag känner som är född på 80-talet rullar sitt hår. blir utskrattad när jag frågar om det finns något särskilt håll kvinna ska rulla åt. de tokdementagubbarna tycker jag är söt, vacker, ibland uttrycker de sig med ord som skulle kunna klassas som sexuella trakasserier.

min kollega däremot förväntas inte fixa med maten och när kollegan börjar göra creme caramell (som jag inte ens vet hur kvinna stavar korrekt) när mjölken är på väg att bli gammal då jublar alla. precis som de gör när kollegan bakar nått av sina andra avancerade bakverk. när kollegan vill lära sig att rulla hår är det ingen som uppmuntrar det och gubbarna kallar kollegan för chefen.

ska vi gissa kön på mig och min kollega?

1 comment:

  1. Min kvalificerade gissning är att du har ett inåtvänt kön å din kollega ett utåtvänt. (Hoppas hoppas hoppas att jag vinner det hemliga priset i denna svåra tävling!)

    Det är lite som när de på distansapoteket frågade min kollega (som hoppat av skolan mitt i gymnasiet å sedan dess jobbat på lager) om datorbryderier medan jag stod bredvid - med en så gott som klar systemvetarexamen och en uppsats gjord som fallstudie på just apoteket! Gissa könet...

    ReplyDelete