Wednesday, March 28, 2012

Det där med att inte slita å slänga går ju jättebra...jättebra

Status hushållsprylar:
- Stavmixern vi köpte för ett år sedan gick sönder. Returnerad å fick pengarna tillbaka. Har inte tagit beslut om nån ny. Använder en gammal som dock ej har visp, hack å sånt där. Funkar sådär, mixar inte ens sönder kokt morot särskilt bra.

- Elvispen går att använda med visparna. Men cheetahn bröt av plasthållaren till en av degrkokarna så dem var det bara att kasta. (Fabrikantjävel: varför gjorde du inte krokarna enbart i metall precis som visparna? Va?)

- Köksmaskinen (inkluderat mixer, matberedare å degtjosan) skadad. Sannolikt av cheetahn. Eller möjligen diskmaskinen. En del på locket till matberedarskålen är avbruten. En pyttedel som förstås fyller en viktig funktion. För matberedaren går inte att använda utan den. Kul. Biten är försvunnen. Matberedaren kan inte startas. Degskålsgrejen funkar fortfarande (fast med ett superhögt ljud som indikerar att nåt är sjukt inuti så kanske skulle den ändå ge upp på sikt). Men inte mixern för den kan bara användas om matberedarskålen är på sin plats. Har försökt laga med tejp å lura maskinen att plastbiten finns där. Det gick inte. Har letat reservdelar på hela internet. Utan resultat för maskinen är för gammal.

Vi bor i en trea i stan med begränsat köksutrymme. Vi kan inte ha hur många maskiner som helst. Jag vill ha EN som fixar allt (baka, mixa, riva, hacka, blanda) helst. Kanske måste slänga köksmaskinen å köpa en ny, en värsting. Fast det bär emot att kasta nåt som ändå skulle funka om det bara fanns en extra kvadratcentimeter hårdplast. Blir det en ny får den gärna vara i titan eller nåt annat okrossbart.

Det sorgligaste är att köksmaskinen är arvegods. Från min morbrors mamma som vann den på Bingolotto på 90-talet men typ aldrig använde den för den var så nymodig. Å så fick jag den å så tog jag inte hand om den. Dumma dumma jag.

4 comments:

  1. Hittar du EN maskin som klarar allt så vill jag veta vilken det är!

    Vi har samma problem här. Mixerstaven är i stort sett slutkörd, matberedaren har sprickor i flera delar och vi har endast handvisp vilket gör att maken inte lagar chokladmousse så ofta som jag skulle vilja.

    Min tanke är att när vi får tag på ny lägenhet ska jag uppdatera maskinparken, men frågan är vilka maskiner som är bäst att satsa på. De flesta maskiner täcker in 2/3 funktioner, så man kan inte få allt. Man kan ju t ex ha mixerstav med visp på. Eller så kan man ha elvisp med degkrokar. Svår fråga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lovar att återkomma i frågan. Har letat upp ett antal maskiner som ska undersökas närmare i butik. Ska det investeras stora pengar vill jag ju känna å testa å kolla ordentligt innan. Såg att Braun har nåt slags garanti som gör att man får testa å returnera deras maskiner utan kostnad vilket också är bra. Fortsättning följer!

      Delete
  2. http://www.bosch-home.se/produkter/matberedning/matberedare/MCM5530.html?source=browse

    Jag har den här (tror jag, annars snarlik). har precis börjat använda, verkar superbra. har allt och mer därtill.kan passera och göra råsaft tex, oklart hur mkt jag kommer använda det, men låter bra för småbarnsförälder. har gjort pajdeg, helt fantastiskt! enda nackdelen är att alla tillbehören tar en del plats. själva maskinen står nu på diskbänken (utan mixern på) och tar inte alls så mkt plats faktiskt. typ allt går att köra i diskmaskinen vilket är superbra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hur går det med råsaften? :-) Har nu testat alla delar i vår maskin å tycker de funkar fint.

      Delete