Monday, March 26, 2012

Eko å reko å miljö

Jag är ingen miljöentusiast. Det är bara att konstatera. Jag sopsorterar när det är enkelt att sopsortera. Jag köper inte särskilt mycket ekologisk mat (mjölk, bananer, barnmat å några grejer till förstås) utan tänker att jag vill att ALL mat för ALLA människor ska proddas okej å att lösningen inte är att rika köper ekomat medan fattiga får äta e-nummer.

Det här handlar nog mest om att jag inte känner nåt direkt genuint engagemang. Jag har svårt att motivera mig att tänka på att vi lånar jorden av våra barn...

Däremot kan jag ganska ofta låta mig inspireras av dem som brinner för den här frågan. Som Jenny, vars enkla eko ofta får mig att tänka till. Jag är inte lika bra som Jenny på att inte slita å slänga, men jag försöker. Mina fem i topp enkla eko är:

1. Bo litet å centralt å äg så lite som möjligt. Ingen onödig uppvärmning, inget behov av bil.
2. Betala bort det dåliga samvetet. Jag är med i naturskyddsföreningen å tänker att den får jobba för miljön för att den gör det bättre än jag.
3. Laga istället för att köpa nytt. Eller betala nån annan för att laga.
4. Ät närproddad å säsongsbetonad mat. Köp svenskt kött å ät inte kött varenda dag. Spara å ta tillvara. Koka soppa på en spik av det du har i kylen istället för att slänga.
5. Skippa jätteräkorna. Det är faktiskt inte ens nån uppoffring. Det är bara att göra det. Å om nån har svårt att motivera sig ur miljösynpunkt kan den tänka på att den slipper få i sig en massa shit själv.

4 comments:

  1. Det var ju bra fem eko! Och allt miljötänk är bra miljötänk.

    Dessutom måste jag säga att jag blir så himla glad när jag hör att jag kan inspirera någon annan, tack för det!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo precis, alla kan ju faktiskt göra NÅT.
      Å du inspirerar för du gör det enkelt å lätt å inte pådyvlande. Då är det lätt för mig att ta till mig helt enkelt!

      Delete
  2. Fem fina eko! Är nog ganska ekoreko för att jag inte vill trycka i mig och Arvid en massa gift och skit. Men. Tänker som du att det är för j-t att det ska vara en klassfråga. Har ju blivit det. Borde ändras. Ska blogga om det!
    Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis, om inte annat borde ju fler kunna tänka eko för sin rent egoistiska skull. Vill ju samtidigt att t ex dagis å skola ska ha bra mat å att det ska ligga i själva systemet. Så att alla får bra mat. Blogga på, jag läser!

      Delete