Thursday, April 19, 2007

Det här med att vara kvinna..

Häromdan fick jag för mig att skita i mina fördomar och gå på ett sånt där jävla förändra-dig-själv-seminarium. Seminariet leddes av en typisk svenneman i yngre medelåldern och istället för att bli positivt överraskad så besannades mina jävla fördomar.

av typisk svensk jävla artighet så satt jag i alla fall kvar och led på mötet och helt plötsligt vaknade jag upp och trodde att det kanske var på väg mot något mer intressant när gubbstruten plötsligt säger: "kanske att det finns en poäng med kvotering i alla fall.."

..men icke. snubben läste nämligen upp ett citat från en kvinnlig VD som sa att hennes yrkesval hade gjort att hon fått prioritera bort familjelivet, och hans poäng med att kvotering var bra byggde på att Sverige behöver kvinnor som är VD:ar som beter sig som kvinnor, inte kvinnor som är VD:ar och beter sig som män.

För att vara kvinna, det är att ta hand om familjen, och att vara man är att skita i det. Eller? För att vara kvinna och bete sig som kvinna är inte precis lika skapat och begränsande för kvinnor som av olika anledningar bortprioriterat det. Eller?

1 comment:

  1. Så här i efterhand, när jag hunnit smälta och fundera över eftermiddagen på Grand kan jag konstatera att det var bland mina sämst spenderade timmar sedan jag började det här jobbet.

    Det är vi devilwomen tydligen rätt ensamma om att tycka. Förutom att jag ratsitat föredragshållaren och kunnat konstatera att han drar in en hel del kosing, har jag rekat hans hemsida.

    "Klas Hallberg är tamejtusan det bästa man kan se och höra på en svensk scen. Världsklass!"
    har Johan Stael Von Holstein uttalat sig.

    "Klas Hallberg har en närmast obeskrivbar förmåga att både skapa eftertanke och locka till skratt." menar Anitra Steen.

    Klas har två rubriker för så kallade referenser på sidan: kändisar respektive folk. Även folk har gett positiva utlåtanden - men det förstår ju devilwomen också, att det är självklart att Klas inte tar med nåt annat. Det skulle inte vi heller göra när vi säljer HPV-föreläsningar, vi är inte födda igår.

    Klas säger sig gilla feedback. Så mycket att han låtit upprätta ett formulär från det på sidan. Ska devilwomen kanske skicka lite konstruktiv kritik?

    ReplyDelete