Tuesday, June 14, 2011

Mer om det här med förskola

Vem är Edith? Hon är 4,5 månad gammal nu. Jag märker att hon är harmonisk, lättroad å enkel att ha att göra med. Hon har aldrig skrikit längre än nån kvart, å då alltid för att hon varit hungrig å vi inte fattat det. I jämförelse med andra jämnåriga tycks hon hålla jämna steg i det mesta. Hon är kanske lite mer "fysisk" än många (stark i ben å armar, rullar å ligger mer på mage) men gör samtidigt mindre ljud/"pratar" än vissa.

Av detta drar jag mycket få slutsatser. Jag skulle kunna läsa in hur mycket som helst om jag ville. Edith blir nog gymnast. Eller fotbollsspelare. Eller brottare. Hon blir nog inte så verbal. Antagligen blir hon en kritisk person. Rastlös till sin natur. Å annat yada yada.

Jag är nyfiken på vem hon kommer att bli, vilka intressen hon utvecklar. Jag hoppas att vi kan stimulera henne att vara nyfiken utan att styra hennes val i allt för hög grad.

Så är det det där med att välja förskola igen. Vem kommer Edith att vara i gruppen? Den tysta? Den mobbade? Den som styr och ställer? Den som alltid äter upp? Den som inte kan skilja på B och D? Den som bits? Den som vill sitta i personalens knä? Den som klättrar högst? Den som avbryter? Den som tappar balansen? Den som petar i maten? Den som tvingar nån annan att äta mask? Den som vill sitta ensam och läsa? Den som alltid vet svaret först? Den som alltid kommer sist?

Vi har ännu ingen aning. Det är ointressant att gissa. Jag hoppas bara innerligt att hon hamnar på ett ställe som förmår tillgodose Ediths behov oavsett vilka de är. En förskola med personal som är aktiv, som kan ta tillvara de styrkor som just Edith har å hjälpa henne att utvecklas på områden hon är svag.

Det är så mycket politik det här. Våra skattepengar. Hur de används. Vad vill vi ha för samhälle? Om vi inte på förhand vet vem i gruppen vårt barn är, vad vill vi då att det ska finnas för utbud?

2 comments:

  1. Det finns idioter inom förskolan, men det finns många fantastiska också. De största idioterna är politkerna som inte förstår vad förskolan behöver och de privatpersoner som inte förstår hur viktigt det är att förskolan och förskollärarna får mer pengar. Det är bara föräldrar till barn i förskola, och inte ens alla av dem, som bryr sig om skolan. Högre lön och högre status skulle locka fler till yrket, och då kanske det kvalitén bli bättre. Förskolläraren har ett enormt ansvar, först och främst hålla barnen vid liv, kunna hjärt och lungräddning om nåt fastnar i halsen, se så att barn inte far illa både på förskolan samt upptäcka om barn som har olämpig hemsituation. Se till så att mobbing inte finns, se om barn har särskilda behov och stötta de isådanna fall. Se varje barn, utmana dem, ge dem upplevelser, trygghet, självkänsla. Ibland stötta dem i matsituationer. Och dokumentera deras utveckling. Förskollärarna ska fortbilda sig själva, hinna planera och diskutera med varandra och ta rast. 3 vuxna och 20 barn, omöjlig uppgift. Hur mår barnen av att vistas i stora barngrupper hela dagar? Men intryck, ljud, osv hela tiden? Det finns så ofantligt mycket man skulle behöva göra för förskolan, för barnen. Men för få bryr sig. Nån hungrig mer i plånboken efter en skattesänkning betyder mer. Och passa barn, det kan väl vem som helst. Så funkar förskolan idag./ Sanna

    ReplyDelete
  2. Ja, verkligen många punkter som förskolepersonalen ska hantera. Kan verkligen tänka att den pedagogiskt utbildade personalen inte alltid får tid till de delarna när det är hektiskt, stora grupper osv.

    ReplyDelete