Tuesday, March 10, 2009

It's those little things...

På senaste tiden har det varit mycket småsaker som patriarkatet har för sig som har irriterat mig. Jag antar att många av sakerna knyter an till några av patriarkatets främsta egenskaper, så som lättja, egoism och den eviga övertron på sig själv.

1. På utbildningen handlar det mycket om att skriva för hand- skriva av, skriva in, skriva långa tentor- helt enkelt plita ner så mycket du kan på så liten yta som möjligt. Detta "kan" inte patriarkatet, för patriarkatet har inte (FICK inte!) lära sig skriva "fint och smått". Lär dig nu. Ingen av kvinnokön föddes med en guldpenna i hand och den makalösa förmågan att skriva "fint". Det är inte genetiskt. Börja anstränga dig när du skriver, så kanske det går bättre. Men framför allt, sluta gnäll.

2. Var på Friskis och Svettis medelpass häromdan. Inga svåra rörelser, lite hopp och studs. Istället för att följa med övriga 60 personer som gör rörelserna koordinerat står en man och joggar på stället under 75% av passet. Jag antar att han inte "kan", att killar har så dålig "koordination". Gå inte på gympa om du inte kan. Get in the line or stay out of gympa! Eller: lär dig! Ansträng dig att följa med i stegen som alla vi andra gör. Var uppmärksam. Ta instruktioner. Inse att du är del i något större.

Och, om man vill störa sig på patriarkatet i ett större perspektiv:
http://www.fokus.se/2009/03/olika-lon-for-modan/

En sopsäck får väga max 15 kg. Observera också att detta är en lön baserad på en 30 timmars vecka. Jag och alla tjejer som någonsin släpat pensionär i liten lägenhet ser detta som ett hån. Ett fett jävla garv rakt i ansiktet med avsändare patriarkatet och alla dom som går dess ärenden.

1 comment:

  1. Jisses alltså. Det där med att skriva fint och snyggt. Jag skriver som en kratta. Det har aldrig gått ihop med att vara hyfsat smart tjej. Det har hånats och skrattats åt att mina bokstäver lutar åt olika håll. Trots att de är bokstäver, i rätt ordning. Att männen S och Z i min grundskoleklass skrev vacker skrivstil redan på lågstadiet men däremot inte kunde stava...

    ReplyDelete