Thursday, October 8, 2009

Skilda världar, samma patriarkat

Vi var på besök hos J häromdan. Hon bor i Bonteheuwel. Det är ingen kåkstad med skjul. Men det räknas ändock som township. Husen saknar uppvärmning och isolering. En tredjedel av de vuxna är arbetslösa.

J bor med sin mormor. Och sin mamma. Och sin mammas syster. Och hennes två barn. Och sin döda brors två barn.

Ja jag tror att det var alla. Det kan ha varit nån som inte egentligen bodde där. Och det kan vara ytterligare nån som bor där. Och i vilket fall bor de som kanske inte bor där i närheten. Flera hus pekades ut som nåt med "family". Huset tvärsöver gatan pekades ut som ett ställe där det går att köpa metamfetamin.

Det nämndes mycket family. Men jag lade märke till att all fokus var på kvinnorna. De få män som nämndes var antingen döda eller dåliga. En "new boyfriend" till nån kom också på tal. Jag antar att de fortfarande har hopp om honom.

J betalar skolavgifterna för sin döda brors barn. Och för sin ena kusin. Hon har en helt annan dröm och plan men nu jobbar hon med hiv/aids. Precis som jag. Men det är skillnad. I Js projekt hivtestas studenter och får sina resultat i skolan. De hittar nån positiv varje dag.


(Det blir inga bilder på J eller hennes familj och det är inte hennes hus på bilden. Jag vet inte vad de skulle tycka och jag har svårt att översätta det här på ett sätt för att be om lov.)

No comments:

Post a Comment