Saturday, January 2, 2021

Bokåret 2020

 Jag satte som mål att läsa 50 böcker år 2020. I början gick det strålande. Sen kom jag av mig, lyssnade mer på poddar än ljudböcker och spelade mer fishdom än läste fysiska böcker. Det blev 45 varav en stor majoritet ljudböcker:

27 skrivna av kvinnor.

18 skrivna av män.

2 serieromaner.

22 renodlade romaner.

Tre böcker med dikter.

Två novellsamlingar.

Flera av fackkaraktär och många av biografikaraktär.

16 översatta från annat språk till svenska.

6 av utomeuropeiska författare.

Noll på annat språk än svenska.

35 stycken i ljudboksformat.


Snittbetyget blev 3.4.


Jag gav fyra böcker 5/5 i betyg:

Fjärilsvägen av Patrik Lundberg, I en förvandlad stad av Per Anders Fogelström, Sämsta tänkbara sällskap av Birgitta Boucht. 

Ghachar Ghochar och Binas historia borde också fått 5/5 inser jag i efterhand.


Jag gav en bok 1/5 i betyg: Morden i Bjärred av Elisabet Höglund. 


Det blev 10 788 lästa sidor 2020.

No comments:

Post a Comment