Tuesday, January 4, 2022

Bokåret 2021

Jag satte som mål att läsa 50 böcker år 2021. Det gick dåligt. Precis som 2020 lyssnade jag mer på poddar än ljudböcker och spelade mer fishdom än läste fysiska böcker. Det blev bara 32 böcker varav hälften ljudböcker:

24 skrivna av kvinnor.

8 skrivna av män.

2 serieromaner.

15 renodlade romaner.

4 böcker med dikter.

2 novellsamlingar.

6 stycken skulle nog klassas som barn/ungdomsböcker som jag läst/lyssnat på tillsammans med cheetahn men som ändå samtidigt gett mig som vuxen mycket. 

17 översatta från annat språk till svenska.

2 av utomeuropeiska författare.

Noll på annat språk än svenska.

16 stycken i ljudboksformat.


Snittbetyget blev 3,6.


Jag gav fem böcker 5/5 i betyg:


- Douglas Stuart: Shuggie Bain

- Linnea Swedenmark: En natt kidnappar jag alla mina hemtjänstkunder i en stulen buss

- Jenny Jägerfeld: Comedy queen

- Sofi Oksanen: Hundparken

- Elin Anna Labba: Herrarna satte oss hit


Jag gav inte 1/5 i betyg till någon bok men de här fick 2/5: Lilla smycket av Patrick Modiano och Obehaget om kvällarna av Marieke Lucas Rijneveld. 


Det blev 7 598 lästa sidor 2021.


2022 sänker jag ambitionsnivån och satsar på 30 lästa böcker varav en minoritet ska vara ljudböcker. 

No comments:

Post a Comment