Thursday, January 22, 2015

Grattis farmor

Idag skulle min farmor ha fyllt 95 år. Hon blev 72. 

Så sitter jag ensam i köket en hur lång stund som helst medan barnen leker med varann i sitt rum. Och ingen skrek eller gnällde under middagen. Alla åt upp allt. Bara ett halvt mjölkglas spilldes ut. Vi hjälptes åt alla tre att laga (fiskpinnar, smörigt potatismos och riven morot). Ingen brände sig och inget gick sönder. 

Jag glömde förvisso halva nyckelknippan (däribland hemnycklar) hemma i morse och fick köra bil till solrosens jobb efter förskolehämtning 14.30, sen tillbaka dit och hämta fastlåsta vagnen och sen hem och dra vagnen i snön till nästa förskola. Det är inte jättekul det här att ha barnen på olika ställen och absolut inte kul att tänka på hur lite jag hunnit jobba på sistone och hur många deadlines som närmar sig. Och blotta tanken på vabruari gör mig skakig. 

Men jag klarade tentan i förra veckan. Jag klarade den, alltså. Wow och hurra och jippie. Jag ska i alla fall inte ladda om för omtenta om en månad.

Och min nya chef var fantastisk idag och lyfte bort tre arbetsuppgifter från mitt bord i vår. Jag fick 1,5 nya i stället men de är mycket mindre krävande. 

Och att det är harmoniskt och skönt hemma efter förskolan, det är det bästa av allt. Min fina ettåring som tydligen är glad och skrattar på förskolan, kastar nappen och leker bra, sover hyfsat även om han inte gärna äter så mycket där.  Och hon som fyller fyra om en vecka som är klok som få och älskar förskolan även om hon berättar saker som gör att vi nog måste kolla hur det egentligen ligger  till där (som att två pojkar höll fast henne med strypgrepp och runt magen och personalen ursäktade det med att "de bara ville kramas" och att hon fick en kapplastav kastad i huvudet när hon ville leka med ett annat barn och att hon inte får vara superhjälte utan bara bli jagad). 

Inte ens igår när jag felparkerat hade bilen böteslapp. 

På lördag fyller jag år. Ska få en överraskning säger solrosen. Spännande. På söndag ska jag ha ett litet fikakalas. 

Nu ska jag byta en bajsblöja och sen äta semla och fira farmor.

1 comment:

  1. Kul att få en liten ögonblicksbild i ert liv.

    ReplyDelete