Tuesday, July 28, 2015

Maj, åh Maj!

Läste ut sista delen i Kristina Sandbergs trilogi om Maj. Har sorg. Tänker på Maj när jag skakar lakan. När jag diskar, lagar mat, tar hand om barnen. 

Det kunde varit jag. I en annan tid. Tänker jag. Det är jag i vissa avseenden. Känner igen mig själv i Maj. I många även i hennes man och barn. Och i de övriga karaktärerna. 

Och vet ni, med några få undantag är det här faktiskt en bok som inte har skrivits tidigare. Maj ökar mångfalden i litteraturen, vågar jag säga så? Till skillnad från diverse missförstådda "kulturmän" vars berättelse vi läst om och om igen var det här något nytt för mig. Även om jag förstås läst Kerstin Thorvall och Elsie Johansson. Maj tillför så mycket. 1500 sidor om Maj känns ack så relevantare än 4000 sidor Knausgård.  Svårt att börja på ny bok nu.

1 comment: