Sunday, October 16, 2016

Om allt jag må berätta

Röda löv. Jag älskar dem. Mot betong eller tegel.

Läser Lucia Berlin och förstår inte hajpen. Jhumpa Lahiri 4-ever.

Lillebrodern har slutat med napp. Så lätt det gick!

Solrosen är sjuk. Jag drar lasset under parollen: den som ger ska få.

Vi bygger lego hemma. Alla älskar lego. Jag måste akta mig för att inte okynnesköpa mera lego bara för att.

Jag unnar mig diverse kultur och äta ute. Men traderar hem vinterkläder till barnen.

Jag jobbar och det går nästan bara bra jämt. Ingen stress, trots en hel del som hänger över mig, utan en sak i taget. Och ingen klagar. Jag får massa cred. Ändå tänker jag:

Någon ny bebis gör sig tydligen inte besvär att komma till oss. Tänker på att jag skulle varit föräldraledig nu. Glorifierar det en del. Och känner att något fattas mig.

Nästa år ska jag ha som mål att läsa 30 böcker. Minst. När jag nått årets mål, 24 eller 26 tror jag det var, slutade jag läsa och började slentriangoogla skräp i stället. Som när jag nått ett träningsmål. 

Storasystern är klok och fin och emellanåt enerverande och extremt lik mig till sättet i det där. Fast hon är inte disträ som jag tror att jag kan vara. Dåligt bordsskick har hon, men är fantastisk mot sin bror. Rakt igenom fantastisk. 

På onsdag ska jag vara ledig och vara med barnen på förskolan.

Jag ser Paradise hotel. Och Bonde söker fru. Jag tänker på hur mycket jag skulle hinna läsa om bara...

Bilen har körförbud. Jag orkar inte ta tag i det. Och jag vill inte betala för vad det än må vara.

Jag lyssnar på Björn Lindeblad och försöker ta till mig av sånt som "meningen med livet är att hitta sin gåva och ge bort den". Det är pretto och flummigt och vettigt men ack så mycket lättare sagt än gjort för nån som övar på ödmjukhet, diskretion och generositet.

Jag lyssnar på USA-valpodden och är nervös över hur det ska gå.

Jag lyssnar på Kent och Hidden Cameras. Orkar inte ta in nytt.

Jag lutar åt att Bob Dylan inte borde fått litteraturpriset. (Men tycker å andra sidan inte att Astrid Lindgren borde fått det heller).

Jag önskar mig nya temuggar i julklapp. 


No comments:

Post a Comment