Thursday, April 5, 2007

okej, va beredda på lite av en chock..

..chock ja, det ska ni veta. när ni läst slutet av det här inlägget kommer förmodligen hela er världsbild vara rubbad.

jo, jag satt på ett möte för ett tag sen där det diskuterades varför det söker så få män till vissa utbildningar. hur det skulle kunna ändras och så vidare..

det började med en redogörelse av tidigare aktiva insatser för att försöka ändra på det hela och bland annat hade utbildningen försökt med kvotering. Alltså en viss del av studieplatserna "var vikta" för män vilket då resulterar i att om det är ett högt söktryck och svårt att komma in kan män med lägre betygssnitt än kvinnor komma in på utbildningen. För att göra en lång historia kort.

Det hade i alla fall inte fungerat särskilt bra och runt bordet blev det en liten diskussion om varför det inte funkat.. och ja, slutsatsen de kom fram till.. som kommer att chocka er och förändra ert liv i framtiden. och kanske eventuellt göra den här sidan totalt utan funktion.

MÄNNEN VAR ALDRIG DISKRIMINERADE.

den va oväntad

3 comments:

  1. Jag är nyfiken på om samma personer skulle diskutera en annan utbildning, en där kvinnor är i övervägande minoritet, låt säga, civilingenjör i elektroteknik.

    VAD skulle deras slutsats bli då?

    ReplyDelete
  2. Jag hör er!

    Det är helt sjukt. Så mycket som det hetsas om kvotering av kvinnor o så glömmer man helt bort att det redan sker en kvotering av män.

    Ang. LTH är jag för en kvotering av brudar. Det hade verkligen lyft dom programmen och gjort utbildningen bättre i sin helhet. Kan inte någon av djävulskvinnorna sadla om och sedan joina mig i telecom-branschen?

    ReplyDelete
  3. pascal, fick du knulla för lite på LTH eller?

    jag skulle kunna ge mig in i telecom-branchen, exempelvis som konsult som föreläser om HPV, kristina och jag tänkte snart göra en power point-presentation samt bygga lite olika typer av föreläsningspaket som företag kan köpa. jag tror det skulle behövas särskilt i telecom-branschen.

    För övrigt undrar jag hur kvotering av kvinnor skulle gå till. Generellt sett har ju kvinnor faktiskt högre betyg än män. det är ju inte riktigt där problemet ligger.. eller?

    ReplyDelete