Saturday, August 19, 2017

Inredningslistan

Favoritpryl i hemmet just nu:
Vad räknas som pryl? Är generellt förtjust i bruksföremål, sånt som fyller en funktion snarare än är vackert. Tycker om mina böcker och våra bokstöd som föreställer olika författare. Tycker också om en Orla Kielytapet vi har. Gillar en oljemålning som en god vän har målat och gett mig som just nu står i klädkammaren pga kontroversiellt motiv enligt solrosen. 

Här får jag bäst inredningsinspiration:
Instagram och Pinterest. Gillar även ELLE decoration men har slutat prenumerera pga vill egentligen inte lockas köpa saker eller inreda mer än nödvändigt. Gillar känslan av att vara klar på den fronten.

Min favoritmöbel:
Sängen pga älskar att sova. Men saknar vår gamla 140-säng som var oerhört mycket skönare än den 180-variant från IKEA som vi har nu.

När väcktes mitt intresse för inredning?
Det har ännu inte väckts i nån större utsträckning.

Drömköp:
En flygel. Fast det får föregås av inköp av ett hem som rymmer/lämpar sig för flygel.

Mitt senaste köp i inredningsväg:
Lampa till barnens pysselbord från Clas Ohlsson. Lampa till sovrumsfönstret härifrån.

Bästa inredningsbutik:
Gillade verkligen inredningsplanet på PUB vid Hötorget innan hela huset blev hotell. Norrgavel har fina saker men inget som riktigt passar hos oss i nuvarande hem.

Något jag behöver?
Mer/bättre förvaring. Ett varmförråd. Några moduler till muutohyllan för att få plats med mer böcker.

Vilken möbel skulle aldrig få stå i mitt hem?
IKEAs barnmöbler som är klumpiga i typ Bamse-stil. Barnmöbler med könsstereotyp utformning typ säng i form av racerbil.

The big no no enligt mig: 
Öppna hyllplan för förvaring i köket, särskilt inte nära spisen. Så himla äckligt med damm och stekflott på porslin.

Bästa inredningstips:
Att ha små brickor/korgar/skålar för småpryttlar i alla rum. Det ser mer ordningsamt ut än högar av saker. Gillar också stängda skåp/lådor snarare än öppna hyllor så att det blir släta ytor och en slipper se röran bakom.

Vilken blomma gillar jag mest:
Blåklint. Tulpan. En blandad bukett ängsblommor är också fint.

Om jag fick köpa precis vad jag ville skulle jag köpa?
Mer lampor. Alla IKEA-lampor (först de i vit plast) skulle bytas ut mot designerlampor.

Hur ser det ut hemma hos mig?
Det är en blandning av arvegods, design och IKEA. Ljust och fräscht men också rätt färgglatt.

Vad skulle jag helst vilja rusta upp?
Den ynkliga rabatten vi har där inget tar sig. Tror vi har lagt 5000 kr på växter och jord till den men resultatet är magert. Skulle vilja att en trädgårdsmästare kom och fixade den och sen skötte den plus alla inomhusblommor varje vecka. Mina önskemål: rabarber, lavendel, syrén, hallon.

Sommarens måsten enligt mig?
Om jag är hemma vill jag ligga i soffan på balkongen och njuta av bok, rabarber, lavendel, syrén och hallon. Men framför allt vill jag åka bort, dvs. ha ett hem som inte måste skötas om på sommaren.

No comments:

Post a Comment