Thursday, January 13, 2011

Ser-vett och etikett

Hur svårt kan det va?
Har jag tänkt otaliga gånger på sistone. I hemmiljö. På lunchrestaurang. I Blå hallen. Överallt finns servettidioterna.

Inte bara det att folk inte vet HUR en servett ska användas. Vissa använder den inte ALLS utan vill lägga tillbaks den i förpackningen efter måltiden trots att den vidrörts.

Men allra värst. Är männen (ja, för jag har inte noterat en enda kvinna göra så) som kladdar ner fingrarna med smör/sås/marmelad/sylt/whatever och obehindrat FORTSÄTTER ta på serveringsbesticken och de egna besticken medan den framlagda servetten ligger orörd bredvid tallriken.

Ribbing borde utnämnas till hedersdevilwoman för sina insatser.

Och jag själv då? Jag som skulle välja mina strider. Jajamensan. Den här väljer jag. Det kan inte finnas en levande människa som inte har nytta av att bli väluppfostrad servettanvändare.

No comments:

Post a Comment