Thursday, January 13, 2011

Wennstam - vilken alfahona!

Igår läste jag ut Wennstams Alfahanen. Bra bok. Idag började jag på "14 år till salu - en skakande svensk historia". Räknar med mycket störande tempusbyten och upprepningar men ändock en fängslande berättelse.

DN i morse var dock bästa läsningen på hela veckan. Jag ville - så här på förhand, innan ens cheetahn är ute - utbrista nåt stil med Karl-Bertil Jonssonfrasen "det finaste jag hört sen jag konfirmerade mig".

Jag vill helst citera hela texten men nöjer mig med ett utdrag och uppmaning om att du ska läsa den själv:

"att [...] attackera en kvinnas lämplighet som mamma så fort hon vill diskutera föräldrarollen och jämställdheten är ett billigt, fult och ganska unket trick. Kärleken till sina barn har inget att göra vare sig med kritik av fördelningen av föräldraledighet, ifrågasättandet av rådande normer eller ens med den förlamande trötthet och uppgivenhet som med jämna mellanrum drabbar de flesta föräldrar. [...] Jag kan under en och samma dag känna mig uppfylld av kärlek och eufori över att ha två barn och på eftermiddagen känna mig fullständigt ”dränerad på energi av familjehelvetet”."

4 comments:

  1. Kjöller lämnade öppet mål. Det var ju bara för Wennstam att sparka´na i bollarna.

    ReplyDelete
  2. Är det alltså bra att vara en alfahona men dåligt att vara en alfahane?

    ReplyDelete
  3. Frågan bör väl vara varför vi skall lyssna på idioter (Sveland) som inte lever som dom lär själva?

    ReplyDelete
  4. Fast. Som någon redan sagt i DN's kommentarer. Hanne K har bara förundrats över att Maria S väljer att skaffa fler barn om det nu är så jobbigt. Ingen har sagt att hon är olämplig som morsa????
    /A

    ReplyDelete