Monday, December 26, 2011

Saker jag vill göra annorlunda än mina föräldrar gjorde

- Låta det vara okej med kladd när barnen äter. Torka EFTERÅT. Inte peta på å greja med barnet vid matbordet mer än absolut nödvändigt.
- Ha lugna å avslappnade matrutiner där alla sitter ner tillsammans, väntar på varandra å slipper äta mat de inte gillar.
- Se positivt på om mina barn skaffar intressen helt annorlunda än mina egna. Bli glad för deras skull snarare än missnöjd för att de inte går samma bana som jag. Engagera mig lagom mycket i deras intressefrågor. Visa entusiasm men inte kräva en massa långdragna redogörelser.
- Uppmuntra mina barn att ta plats å säga ifrån i högre grad när de själva eller nån annan behandlas respektlöst. Inte behöva ta skit från nån.
- Inte utgå från att mina barn vill provocera mig för att vi har olika åsikt (både i vardagen å t ex politiskt). Å absolut inte samla på mig månadens samlade politiska diskussionsfrågor som tagits upp i P1 å lägga på hög för att ta upp med mina barn.
- Resa mycket å uppmuntra till att upptäcka, göra sånt som kan kännas lite läskigt. Inte säga: hemma bäst.
- Skämma bort å passa upp mina barn lite extra när de hälsar på när de flyttat hemifrån. Inte se dem som arbetskraft å inte tro mig veta hur deras vardag är å vad den kräver. Inte börja deras besök med att tjata om när de ska komma nästa gång alt. att de borde flytta till Skåne. Om möjligt bo på sätt som gör att besökande vuxna barn kan vara för sig själv delar av tiden (mkt lyxigt å få förunnat men vilken jävla räddning det kan vara! Solrosens föräldrar bor så å agerar så vilket är helt underbart.).
- Behandla vuxna barn som jag behandlar andra vuxna i omgivningen.

Mvh
lite_matt_vuxen_dotter_på_lite_för_långt_besök_i_föräldrahemmet_79

2 comments:

  1. Bra punkter!

    Jag har än så länge bara börjat tänka på punkt 1 och 2. Torka oftare och undvika kladd gör jag bara om vi är borta och äter.

    Jag har egentligen bara en punkt att göra annorlunda än mina föräldrar och det är att pusha barnen lite mer att vara lite uthålligare och t ex inte sluta med ett intresse bara för att det blir lite tråkigt och kommer lite motgångar, utan att kämpa på lite. Men där vet jag att de gjorde så för att göra annorlunda än sina föräldrar... Min pappa sa en gång att "jag kommer inte att göra samma misstag som mina föräldrar, men jag kommer att göra andra misstag", och så kommer jag och tar det ett varv till och kanske gör om det som farfar och farmor gjorde med pappa, jaja... eller så hittar jag någon gyllene medelväg.

    ReplyDelete
  2. Jenny - Jo precis, borta måste man ju tänka på alla som är omkring, de kanske inte vill se kladd å gnäll å en jobbig matsituation.

    Mycket svårt det där med att pusha lagom. Man vill ju visa barnen att de kan mer än de tror å klarar massa saker men utan att pressa dem.

    Återkommer f ö med ett inlägg om vad jag vill göra exakt som mina föräldrar!

    ReplyDelete