Friday, January 10, 2014

Det artar sig lite i alla fall

325 av 478 kr jag handlade för igår avsåg miljömärkta varor. Det var dock bara 9 av 25 varor: gurka, banan, creme fraiche, svamp, fetaost, rödlök, dinkelgröt, smör, blöjor. I följande fall valde jag aktivt bort eko:

Falukorv, pga tre ggr så dyr som scans svenska.
Juice, pga superbilligt restparti av bravo äppel-jordgubbsjuice.
Morot, pga ville köpa en styck, inte ett helt kilo.
Palsternacka, potatis, rödbeta och paprika, också pga de värdelösa förpackningarna. Jag vill plocka lagom mycket själv!

Det som "sved" var smör. 41 kr i stället för 30. Jag bakar ju lätt upp ett paket så det kan bli mycket pengar. 

Fetaost kostade typ samma som den jag vanligtvis köper men fick ta Änglamarks eget märke. Ska bli intressant att se hur den smakar. 

Oliver glömde jag helt bort att kolla eko-alternativ. Snabbmakaroner fanns inte. Inte pingvinstång heller... Babysempersättning tog jag den vi testat tidigare. Ska ha som backup hemma ifall Sam ska ha barnvakt och vågade inte chansa på nån ny sort. 

Igår åt vi snabbmakaroner och korv. Cheetahn fick ovan nämnda falukorv. Jag och solrosen åt rester av ekologisk lammkorv och chorizo köpt tidigare i veckan. Vi hade ekotomater till. Idag blir det rotfrukter och grönsaker i ugn med chèvrekräm och avokado. 

2 comments:

  1. Jag tänkte på dig när jag var på ICA nyss. Vet inte vad ananas kostar i vanliga fall, men den ekologiska kostade 24,90. Kändes helt okej, tyckte jag. Det som känns mest ekonomiskt jobbigt att köpa ekologiskt tycker jag är avocado och vindruvor, de brukar oftast vara väldans dyra. Meeeen å andra sidan kanske man sparar lite människoliv, eller något.

    På min affär har de typ tre olika sorters ekologiska oliver, så om du letar ska du nog finna. :)

    PS. Har du sett denna?
    http://shar.es/9BUSC

    ReplyDelete
  2. Absolut ett bra ekopris på ananasen ju! Oliver ska jag definitivt kolla i fortsättningen, var helt enkelt en miss att jag glömde reka.

    Sett filmen!

    ReplyDelete