Tuesday, February 7, 2017

Lyxen och ansvaret att välja

På sistone har jag stiftat ytlig bekantskap med:

Utbildningskoncernen. Där rektorn inte nämnde ordet skola en enda gång under presentationen men berättade om sina ägare, utökningsplaner (från 190 till 350 elever, F-9) och sin koncernspecifika anteckningsbok. De har minimal och endast asfalterad skolgård, ingen idrottshall och cateringlunch. Lokalerna är ljusa, välkomnande, k-märkta f.d. fabrikslokaler och eleverna får egna iPads och datorer. Resultaten på nationella prov är som snittet. Det är 5 min promenad hemifrån längs en trevlig gångväg i skog.

Lilla rektorsägda alternativa skolan. Där det går 20 elever per årskurs och totalt bara 80 elever F-3. De jobbar enligt dansk bifrostpedagogik (vilket enligt google är rätt sällsynt i Sverige så svårt att få en bild/se utvärderingar). Huset är slitet men rätt mysigt. Skolgården jättefin med odlingslådor, berg mm. F-klassen har en utedag per vecka och högre årskurserna typ varannan vecka. De har en stationär dator per klassrum. Det stod en korg med hörselkåpor i varje klassrum. Resultat från nationella prov finns inte pga när de skrivs har eleverna gått vidare till annan skola (om jag förstått det rätt). Den skola dit de flesta går i åk 4 är en kommunal skola där det enligt skriverier i media nyligen varit stökigt bland barnen, ledningen har gått på lyxkrog för skattepengar och anställda har anmält ledningen för vuxenmobbing. Det går också att söka sig till andra skolor förstås, och många söker engelska skolan, profilklasser i idrott/musik till åk 4, men då kanske en inte får gå med nån kompis. Verkar kräva en del föräldramedverkan och fritids är stängt 5 veckor varje sommar. Det är 8 min promenad hemifrån men bara en större väg måste korsas. Svårt att cykla för barn pga kuperat.

Stora rektorsägda privata ordning-och-reda-skolan med nästan 700 elever totalt. 72 barn börjar förskoleklass och delas in i grupper om 12. Redan på informationsmötet fick vi kalendarium fram t o m sommaren 2018. Har stor välutrustad skolgård uppdelad i sektioner, egen idrottshall, egen idrottsplats med fotbollsplan och stor aula. Har enligt våra grannbarn supergod mat och en som gått där men sen bytt till annan skola sa att hen genomgående hade betydligt bättre kunskaper än hens nya klasskamrater. Kändes stort och svårt att hitta i lokalerna för mig. Det går att söka till ett litet externt föräldrakooperntivt fritids. Resultaten på nationella prov är i klass med väldigt populära och erkända innerstadsskolors dito. 10 minuters promenad längs bilvägar men plant så ok cykelväg så länge vuxen är med.

Kommunala skolan. Som har funnits i tre år och saknar egna lokaler till uppskattningsvis 2020 men ingen vet säkert pga överklaganden. Till dess är skolan inhyst i en del av en gymnasieskola bredvid Essingeleden. Snart blir det baracker också pga utrymmesbrist. Oklart hur många elever de tar in per ny årskurs. Jobbar enligt ryktet utan papper och penna för att lära sig skriva och läsa - enligt en metodik som inte är utvärderad. Nationella provresultat saknas eftersom skolan är så ny. Grannar som har barn där är jättenöjda. När den nya byggnaden är klar blir det vår närmaste skola F-6, ca 3 minuters promenad hemifrån. I dagsläget är det ca 15 minuters promenad varav en jättelång backe.


Det verkar nu som om vi är i lyxscenariot att E har köat så länge så att hon kan få plats på vilken som helst av dessa. Och därutöver har vi reservplatser till tre populära skolor i centrala stan som vi sökt som back-up när vi inte visste var vi skulle bo. Utgår dock från att hon inte får plats på ngn av dem till hösten utan möjligen längre fram i så fall.

Vilken hade ni valt? Ge mig vägledning!

12 comments:

  1. Ni måste bo i Midsommarkransen? Lilla skola nr 2 tror jag att jag också var på infomöte om, ifall jag gissade rätt. Tyckte den verkade jättefin, men samtidigt väldigt selekterat urval (jmf med där vi bor, dvs vår kommunala som inte är i Kransen). På ngt sätt lite mot mina värderingar att vissa barn får det där lilla lugna (barn som ändå har det förspänt pga duktiga förutseende förä). Samtidigt vill jag ju det bästa för mitt barn, men vad sjutton är det? Sedan realismen: fler barn än skolplatser i området, får vi en någon plats i vår stadsdel?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Korrekt gissat :-) Håller med om selekterat urval samtidigt som jag hört att de kanske inte är lika bra på stöd och specialpedagogik på den lilla skolan. De har helt enkelt inte såna resurser i systemet så när ngt barn behöver det måste det köpas in vilket är dyrt och slår hårdare än på stora skolor. Nu tror jag inte att mitt barn behöver stöd men man vet ju aldrig. Och som en lärare jag känner sa: om det är fem "stökiga" eller uppdagas mobbing i klassen på lilla skolan finns inga möjligheter att bryta upp, göra om grupper osv. Så frågan är hur idylliskt det ens är när det är selekterat...

      Delete
    2. När det behöver inte vara idylliskt (även om min kompis som har barn där beskriver det så). Det är väl bara det att tex på Aspuddens skola är det 28 barn med 3 pedagoger jmf med 20 barn och 4 pedagoger. Vår erfarenhet av den kommunala förskolan är tyvärr långt från idyllisk-det är barn som är rädda för våld, trakasserier och stor personalomsättning och färre pedagoger än pilgrimsskolan har per barn trots att det är en förskola. Och just de barnen där som är rastlösa, inte har språket eller de sociala koderna till medelklassen, de står ju inte i kö till Pilgrimsskolan- fast de kanske skulle dra mest nytta av den skolan. Så om ens barn går där tänker jag att de sannolikt får en lugnare vardag men också en väldigt homogen miljö och därmed mindre social kompetens. Jag tror att mindre grupper och mer personal dels i sig leder till att barn som i andra skolor hade behövt stöd inte behöver det- det är färre relationer, de blir mer sedda osv. Men samtidigt vet jag inte om jag vill att mitt barn ska få en sådan världsbild. Jag har själv växt upp i ett sk problemområde och gått skolan där, och trots detta har jag idag den högsta utbildningen man kan ha. Men jag hör på mina kompisar att de liksom inte kan tänka sig det, att de tror att Bredäng el dyl vore katastrof. Som att alla misslyckas där. De har nog aldrig varit där och vet inget om vad det handlar om. Och jag är inte säker på att det är så bra. Samtidigt som det finns duktiga flickor även i Alby, så finns också ett tryck oxh en press och en rädsla, och de vet de heller inget om. Långt inlägg, men jag känner mig kort sagt väldigt kluven till Pilgrimsskolan.

      Delete
    3. PS kompisens son får inte stöd på Aspuddskolan trots stor kommunal skola. Och andra vittnar om mobbing på Mälarhöjdsskolan. Så jag vet inte om just det är bättre på andra skolor i området.

      Delete
    4. Håller med dig i alla tankar! Gick själv också i kommunal skola med enorma problem men klarade mig fint trots att jag i 9 år satt mellan två stökiga pojkar alt bredvid flicka med grav dyslexi. På P sa de att de är 2 pedagoger på 22 F-barn till hösten. Pga att flera bytt därifrån är deras åk 2 bara 15 elever nu vilket gör att de tar in fler i F nu för att få in skolpeng... Stora privata V-skolan är det 12 barn per grupp och de är typ 1,5 personal på det. Som jag förstått det var den tidigare hyfsat lätt att få plats på Dvs ingen extrem selektering, men just för att området växer så mkt och det är så många barn krävs allt längre kötid.

      Delete
    5. F ö har vi kommunal förskola och den är toppen. Har bara haft kommunens förskolor överallt vi bott och är all in all hur nöjda som helst. När det väl är nåt som krånglar känns det kanske lite stelbent men alt att ha föräldrakooperativ och behöva engagera sig är uteslutet för min del.

      Delete
  2. Brukar ofta gå på närhetsprincipen men just med skola kan även magkänslan säga mycket. Och blir det fel kan man alltid byta. Var ska kompisarna gå? Vill de gå ihop?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alla är mer eller mindre nära skulle jag säga. Och kompisarna går några till varje utom möjligen lilla skolan som jag inte vet nån mer som fått plats på. E har ingen specifik kompis som det känns extra viktigt att hon hamnar med. Tänker också att vi kanske får ta nåt som känns bra just nu för det går att byta och vem vet om vi flyttar framöver t ex? Lutar åt stora privata pga magkänsla kring ordning och rutiner.

      Delete
    2. Byta är ju tyvärr inte alltid en möjlighet i alla områden. I hägersten liljeholmen är det nu fler barn än det finns skolplatser till hösten så att många placeras i akuta evakueringslokaler. Det kommer nog inte bli lätt att byta sedan, då flera hundra vill in i ordinarie skolor,

      Delete
    3. Ja sant. Men tänker att det ändå inte är omöjligt. T ex inför åk 4 om inte annat.

      Delete
  3. Åh vad svårt! Ska själv besöka skola imorgon... En som E blivit erbjuden plats på och som hetsar att vi ska skriva på papper pga de vill bli klara och har många i kö. Men som egentligen inte är vårt förstahandsval.

    Jag skulle nog valt ngn av de rektorsägda (inte just för det men det var enklast att klumpa ihop dem så). Om jag går på mitt första intryck och magkänsla. Sen kan ju närhet vara bra, men vi har ju förskola två t-banestationer och bort och vår förstahandsvalsskola ligger på andra sidan stan så det verkar inte vara vår grej...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oj så hetsigt! Fast ni kan väl skriva på och ändra er antar jag? Kommunbeskedet är ju inte förrän om ett tag. Här lutar det åt den stora rektorsägda pga gott rykte och magkänsla. Känns inte lika sårbart som lilla. Ang avstånd så är det inte helt avgörande för vår del men är ju ingen nackdel med nära förstås.

      Delete