Thursday, May 10, 2007

Tonårshelvetet och en cool farmor

De säger att det är kul att vara ung och fri
Fri från vaddå, från förpliktelser, tjenare
Man skulle vara horan, madonnan
Smart och korkad på samma gång
Man skulle ha en kille med bil
Man skulle ha en silverring
Jag var inte ens kysst

Vilken jävla lögn att det ska vara ens bästa tid

(Säkert! - Och Jag Grät Mig Till Sömns Efter Alla Dar)


Jag träffar ungdomar å studenter. Det är helt underbart. Och skitsvårt. Hur pratar kvinna om sex och kärlek och livet på ett bra sätt som får kidsen att sätta gummi på snoppen - samtidigt som kvinna inte moraliserar och framstår som en frigid tråktant och samtidigt som det inte blir intetsägande "allt är normalt och allt är okej"-stämning?

Jag övar och lär mig efterhand. Innan jag gick in i ett klassrum första gången tänkte jag att det skulle kunna bli vidrigt och jag tänkte att inget ska få förvåna mig. Som när jag var lärarvikarie för några år sedan. Det blev det inte. Kidsen är grymma. När en av tjejerna frågar om analsex säger en annan:

Du, om nån vill göra det säger jag att vi kan börja med en gurka i röven på honom. Gillar han det kan vi diskutera vidare. Min farmor har faktiskt sagt att analen är en utgång - inte en ingång.

1 comment: