Thursday, August 25, 2011

Det gav inget

Återgiven konversation på bekants jobb:
- Hur länge ska du vara föräldraledig med det här barnet då?
- Nej alltså, jag ska faktiskt inte vara hemma alls. Det gav inget förra gången, tycker jag.

Å idag på lunchen berättade kamrat I om en vän vars man inte heller kommer att vara föräldraledig med sitt andra barn. Som helt enkelt inte är intresserad av saken.

Nähä. Det gav inget. Hoppas att pappan kan se ungen i ögonen när den blir större å säga: Det GAV inte pappa nåt att hänga med dig vet du. Du var helt enkelt inget kul. Å pappa gör bara sånt som GER nåt. Du behövde kanske ny blöja å kräkfri tröja å lunchmos, men sörru, det GAV inte pappa nåt så mamma fick ta hand om det där. Som om det utvecklade mamma att torka spya å diska nappflaska.

Intressanta kommentarer i ämnet varför det är så viktigt för alla parter att dela på föräldratjänsten finns här.

I det här huset då? Här delas det rakt av. Å att syskon till cheetahn bara är aktuella om det delas rakt av då med. Gärna kreativa lösningar för min del dock. Typ jobba å vara föräldraledig parallellt. Å jag gissar även att vi inte kommer vara heltidslediga lika länge (1,5 år) med ett barn till faktiskt.

Om det är givande med föräldraledighet? Fråga cheetahn när hon lärt sig prata. Fråga henne om det gav nåt att umgås med sina föräldrar.

6 comments:

  1. Men suck... Jag är sååå trött på pappor som kan välja om de ska vara förälralediga eller inte baserat på om det passar dem. Behöver jag säga att jag är positiv till en lagstadgad delad förälraledighet?

    Vi delar också lika. Eller, jag kommer att ta ut fler dar men tidsmässigt blir det lika i all fall. Jag hade gräna sett kreativa lösningar, som 2,5 dag var, förmiddag/eftermiddag eller liknande. Kanske om det blir syskon....

    ReplyDelete
  2. men herregud vilka jävla idioter det finns.

    ReplyDelete
  3. Det gav inte mig särskilt mycket heller att vara hemma med en halvstor bebis. En liten försvarslös och helt ny som gillade att bara vara i min famn när jag relaxade i soffan eller fikade med mina polare, helt ok. En som måste underhållas hela tiden men inte kan kommunicera på ett vettigt sätt, inte lika kul. Som tur var var det min tur att jobba när det började bli riktigt tråkigt, och lyckligtvis tyckte barnets far att just den tiden i hennes liv var magisk så vi slapp jiddra om det. Nu, vid tre års ålder hade jag dock gärna varit föräldraledigt på obestämd tid.

    ReplyDelete
  4. Jenny - Håller helt med, vore så fint att dela veckan i stället. Svårt att få två jobb att passa med det förstås men hoppas man kan få till det med ett syskon!

    Jenny - varför finns det inga kvoter?

    Jonna - Den där frustrerade typen, den har jag på köksgolvet nu. Kan inte meddela sig. Vet inte vad den vill. Vill allt. Klämmer handen i den barnsäkrade lådan. Vrålar. Vill bara stå upp fast den är för liten. Har ett helt nöjesfält med leksaker men vill bara stå mot soffbordet å käka fjärrkontroll/bankdosa/ljusstake/datorsladd. Kryper å ställer sig mot mina vader när jag steker saker på spisen. I princip omöjlig att klä på. Livsfarlig för sig själv å andra.

    Jag gillade stadiet innan det här. Efter miniperioden med dygnetruntamning. När hon var lite mer förutsägbar, gick att ta med överallt å var nöjd med att bara hänga på. Klart att hon är kul nu med, men så himla krävande.

    Idag jobbar solrosen sin sista dag å tar över skutan fram till april!

    ReplyDelete
  5. Bedrövligt! Men tror du att det är så illa att han verkligen tycker att det inte gav nåt? Eller är det omgivningens förväntningar han lever upp till? Hur ser det ut på hans jobb? Jag försvarar inte mannens inställning, men är den sann så är det synd om honom! Ingen insikt alls. Och stackars barn...

    ReplyDelete
  6. Yvonne - ingen aning men det är en stor konsultfirma så jag kan tänka mig att det inte är helt poppis att ta ledigt för länge å för ofta. Men samtidigt, vem har möjlighet att göra det utan att förlora (ekonomiskt å statusmässigt) om inte just män i en sån bransch?

    Men mest av allt förstås - stackars barn.

    ReplyDelete