Monday, March 4, 2013

Vad jag mår bra och blir lycklig av

Inspirerad av Bella. Allt går förstås inte att påverka själv, särskilt inte för en som lever ihop med andra, men om jag vet och kan vara tydlig med hur jag vill ha det för att må å funka som bäst finns det i alla fall goda förutsättningar. Det här är vad som ger mig positiv energi:


- Cheetahljud. När hon gurglar av skratt. När hon säger "älskar mamma, älskar pappa, älskar Edith" på kvällen när vi kramas godnatt. När hon kommer tassande genom hallen till vårt rum på morgonen.

- Morgnar som ger energi. God frukost (= yoghurt, honung, färsk frukt, hemgjord müsli, liten juice, liten kaffe å stor te. Fast på helgen gärna pannkakor...) som äts i lugn och ro. Solrosen och jag är glada och har kul ihop och vi har tid och tålamod med cheetahn så när vi skiljs åt har jag fått positiv energi som gör mig glad hela dagen.


- Sova bra minst åtta timmar per natt. I ett rogivande, svalt och mörkt sovrum utan prylar, tavlor, mönstrade väggar osv.

- Att alltid ha en resa inplanerad att se fram emot, planera och drömma mig bort till när vardagen känns grå.

- Ha ett välfyllt sparkonto. Så att jag inte behöver tacka nej till saker som dyker upp utan kan hoppa på den roliga resan med vänner, unna mig en extra god middag ute precis när jag vill eller helt enkelt kunna ta från "strulkontot" när nåt gått snett.

- Ligga steget före - när det är möjligt förstås. Vara välförberedd i god tid med mina ansvarsområden så att jag slipper vara ute i sista minuten och inte hinner göra en extra koll. På så vis har jag möjlighet att ta mig an en uppgift som dyker upp plötsligt, gå på ett seminarie/föreläsning som jag är nyfiken på när den dyker upp - eller att ge nån annan en hjälpande hand.

- Tulpaner i en vas på köksbordet så att jag kan se dem ändra skepnad varje morgon vid frukosten.


2 comments:

  1. Känner igen mig så i det du skriver! Tyvärr, i mitt liv, ligger flera av punkterna inom kategorin "wishful thinking"...men när jag blir stor, ja då ska jag..... :)
    Kramiz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja visst är det en utopi att få till allt det där i den vardag vi har idag. Men det är fint med visioner å att ha nåt att sträva efter. Å vet du, de där tulpanerna fixar jag än så länge - nya varje vecka! Alltid något :-)

      Delete