Monday, December 2, 2013

Första adventshelgen

Det känns som om jag har återkommit från dödsskuggans dal. Jag fick energi igen där på fredagen och åkte till mitt jobb på mingel och utställning av Världsaidsdagsaffischer.

En del kojor byggdes under helgen. Den här till dockan till exempel.

På lördagen köpte vi duffel åt undertecknad. Beställde ny telefon åt solrosen. Och investerade i en kaffekapselmaskin till hushållet. Jag som varit motståndare och förordat snabbkaffepulver hade fått nog. Har ångest över ytterligare en maskin (både utrymmes- och konsumtionsmässigt) men tänker att det samtidigt är mer ekonomiskt att göra en kopp i den än att göra en hel presskanna som jag aldrig dricker upp.


Efter kaffemaskinsköande som tog tusen år pga ny personal och datorkrångel blev det lunch på Kungshallarna. Sunkigt men ändamålsenligt. Edith och jag delade en bolognese.

Sen köpte vi gran. Eftersom vi åker bort för julfirande några dagar innan jul är det lika bra att pynta nu om det ska pyntas så att vi hinner njuta av det.

Sam sov sig igenom hela lördagen på stan. Även när han fick ligga under en gran.

Pyntat köksfönster.

Bebis vid nyklädd gran. Jag är särskilt nöjd med de kambodjanska julgransprydnaderna som föreställer bibliska figurer och skridskoåkare.

Och tänka sig. Tomten hade lämnat ett paket under granen på natten till söndagen. Edith fick en bok att läsa ett kapitel i varje kväll fram till julafton. Och ett pysselkit så att hon kunde måla och dekorera en egen ljusstake med 24-dagarsljus i. Och så skrev tomten att hon kunde gå till kyrkan på eftermiddagen för att lära sig om varför vi firar jul.

Där hade Edith nämligen inte varit tidigare. Dockan fick följa med. Edith ville ha "en klänning med jultomtar på". Mamma övertalade henne att ta sin "julklänning med lila blommor" i stället. Tur att det funkade.

- När ska vi sjunga bä bä? Jag VILL sjunga bä bä.

Sa Edith. Men det blev faktiskt inga sammanbrott över den saken trots att bä bä aldrig dök upp på repertoaren.


Medan Edith och pappa fick "vara Jesus" och gå på mantlar och sjunga Hosianna med övriga barn passade Sam på att äta en vänstertutte.

Och så fick Edith en julkalender och rev av första luckan. Själv undrar jag var exakt som Gud brukar gömma sig.
Sen åkte vi hem, läste julböcker, åt middag, kokte fudge och somnade.

No comments:

Post a Comment