Sunday, January 6, 2008

Trend 2008

Bitterfitta jag och bitterfitta på besök i varsin fåtölj till TV 4s söndagsversion av nyhetsmorgon. Ordinarie programledaren har influensa, det är därför jag dristar mig att se programmet alls. Hon ställer vanligtvis bara frågor som "Men alltså, jag kan ju inget om det här men..." och relaterar allt till sina barn i traditionella brudigast möjliga anda. Vikarierande programledaren gör en hyfsad insats med tanke på sitt snabba inhopp.

Då dyker plötsligt Stefan Nilsson upp i rutan. Stefan titulerar sig trendexpert och har dukat fram en buffé av prylar som han förutspår framgång under 2008: kökshanddukar, ett svartvitt bröllopsfoto som påminner mig om min farmor och farfar, servisdelar av olika slag, värmeljushållare, en puttrande kastrull långkok. Stefan förevisar putslustigt en splitterny servis där delarna inte matchar, allt för att påminna om hopplock från gamla släktklenoder.

Stefan talar med Liiiidingö-in när han beskriver Saltå kvarns retroförpackningar och förklarar att i år är det hemmafrutrend med tydligare könsroller som gäller. Kvinnan ska stå vid spisen och ha sparsamt med smink. När han med lyrisk blick babblat på om hur kvinnorna ser ut i dagens modemagasin lägger han på slutet till:

"och det tycker jag är lite trist".

Om mannens roll 2008 förtäljer inte Stefan.

No comments:

Post a Comment