Wednesday, November 23, 2011

Vikten av att ha en bra farmor kvarstår

När jag volontärade som sexualinformatör i skolor fick jag många livsvisdomar. Mest oförglömligt kanske:

Du, om nån vill göra det säger jag att vi kan börja med en gurka i röven på honom. Gillar han det kan vi diskutera vidare. Min farmor har faktiskt sagt att analen är en utgång - inte en ingång.

På tal om analsex alltså.

Nu läser jag en vetenskaplig artikel om en studie där kvinnor vid Studenthälsan i Uppsala fått svara på frågor 1999, 2004 å 2009. Å det har hänt mycket de här åren.

- 1999 hade besökarna haft i snitt 5,4 sexualpartners. Idag har de haft 11.
- 1999 hade 37% haft oskyddat sex med en ny partner första gången. Idag är det 65%.
- 1999 hade 14% haft en STI. Idag är det 29%.

Kvinna kan ju hoppas å önska att det här är tecken på att kvinnor vågar mer å gör mer av vad de vill. Men tyvärr verkar det inte så. Det egentligen enda positiva i studien var att allt färre upplevt sexuella trakasserier.

1999 hade 31% ångrat sex efter alkoholintag nån gång. 2009 var det 43%. 42% av dem som sett porr upplevde att det påverkade dem negativt. Å bara 23% av dem som haft analsex hade använt kondom. Hälften av dem tyckte dessutom att analsex hade varit en negativ upplevelse. Känns som om farmödrar borde flytta fram positionerna en aning.

No comments:

Post a Comment