Tuesday, May 15, 2012

KIPs tisdagslista

I vanlig ordning diagnos: jävligt förbannad. Var ska vi börja? Vi kan börja var som helst. Jag är osminkad å har trasiga kläder på mig å mitt hem ser ut som skit. Cheetahn vaknade kl 3 i natt å hade kissat utanför blöjan. Byta å klä om i mörker. Å hon - å därmed jag - somnade inte om förrän framåt fem.

Ingen öppen förskola idag. För igår å i torsdags var cheetahn vansinnigt uppmärksamhetstörstande där. När alla andra barn sitter i sina föräldrars knä under sångstunden. Då står cheetahn mitt i ringen å gapar å klappar händer å tror att det är hon som har nåt slags show å bestämmer. Om jag försökt fånga in henne, lugna ner å sätta henne? Stup i kvarten. Första sången ler alla å tycker hon är gullig. Andra låten blir det lite tröttsamt. Å så vidare. Ni fattar. Jag orkar inte idag också.

Igår på bibblan drog cheetahn så hårt i en typ treåring att hen började gråta å fick sitta i sin farmors knä å tröstas. Å cheetahn skrek "bööööööööhhhhh" å ville slå det andra barnet när jag sade åt henne på skarpen å försökte be om ursäkt till det andra barnet. Jag önskar mig nåt slags utbildning i hur jag ska hantera sånt här. Hur uppmuntra att nån är framåt å samtidigt lära henne att hon inte kan göra precis allt å få som hon vill? Det känns liksom inte jättekul när andra barn blir rädda för ens unge. Längtar tills förskolan tar hand om sånt här åtminstone några timmar om dan. Just nu känns det fullkomligt uteslutet att jag skulle ha föräldratjänst (säger nån ledighet till mig idag bussar jag en ilsken cheetah på den) på heltid nånsin igen. Två dagar i rad är mer än tillräckligt. Jag var slut som efter en fredag på hektiskt jobb redan igår (måndag) kl 17. Jag är inte gjord för det här.

Å sen idag då. Jag tänkte att vi går väl å handlar å så kom jag på att jag har presentkort i en butik med fina saker å skulle kunna köpa nåt snyggt för att muntra upp mig. Men jag var så jävla sunkig i speglarna i butiken att jag inte ens kände för att prova nåt. Å cheetahn grymtade i vagnen å jag orkade ingenting alls. Å inga bhar i min post-preggo-storlek fanns på HM (jävligt väntat, men likväl JÄVLIGT FÖRBANNAD över att det ska vara så svårt å dyrt att hitta) å inga bruna tights hade de till cheetahn heller (om jag inte tog tvåpack å fick vita också å vi har redan vita, jag vill inte ha fler vita, jag vill ha ETT PAR bruna som ingen skit syns på, ska det vara så svårt?).

Å så säger appen wonderweeks att cheetahn är inne i en solskensperiod. Hur reklamerar jag skiten?

Så gick vi hem å planterade korianderfrön istället. Jävla usel idé det. Låta cheetahn äta å slänga jord i köket å snart nån dag river hon väl ner korianderplanteringen å kraschar den ändå. Sanera i tusen år efteråt. Å sen bakade vi paj. Cheetahn fick hälla ingredienser. Sen blev hon vansinnig när hon inte fick äta bakpulver med sked. Å när hennes sluga morsa hade doppat köttbullarna i morotsmos för att hon skulle få i sig det med till lunchen.

Idag ska vi tydligen fotografera. Just en snygg dag för sånt.

Jag ska i alla fall svulla rabarberpaj med grannen på innergården om ett tag.

8 comments:

  1. Hoppas det blir en bättre dag imorrn.

    Om 2,5 veckor är jag för övrigt föräldraledig höll jag på att skriva, men jag menar ju "har föräldratjänst", det vore kul att ses då.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, ja, ja! Vi måste mailas igen å få till nåt. Mötte Anna på Skansen häromveckan å vi sa detsamma. Återkommer!

      Delete
  2. Åh var det så illa. Förstod inte, men du skriver det så jag måste skratta lite också. Haha äta bakpulver med sked. Och haha åt jävla usel ide att plantera koriander.. Hoppas ni får sova mer inatt. håller tumme.

    här somnade eddan vid 20:40 efter att inte ha sovit något alls på hela eftermiddagen och ha blivit lämnad i sticket av mamma som skulle ut och promenera. Man är livegen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Koriandern har tittat fram. Å basilikan har överlevt hittills men ett par av de små bladen ser ledsna ut idag tycker jag. Hmm. Hoppas de repar sig.

      Å alla dagar blir bra av lite kvalitativt vuxenhäng för övrigt!

      Delete
  3. Dom där Editharna alltså. Hur kan dom samarbeta med varandra utan att egentligen känns till varandras existens, samtidigt som dom motarbetar sina morsor?
    Mycket bra skrivet inlägg. Jag är hemskt ledsen för din skull. Men alltså jag älskar när jag kan läsa om andra föräldrar som är lite trötta.
    Hoppas det kommer riktiga solskensdagar ibland.
    (Min E är ju också en enmansshoware. Men jag har slutar bry mig om dom andra föräldrarna som har såna jäkla fina och anpassade barn. Hon älskar att stå där och ta plats och showa, jag ser det som den enda timmen i veckan jag kan koppla av)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nåt slags internationell Edithkonspiration?

      Det är ju det som är halva poängen med att blogga om det som inte är solsken - att det ger andra trötta mammor igenkänning å en känsla av att slippa vara ensam.

      Nu är jag rätt uppvilad dock. Es farmor å farfar behöver nog däremot ta in på vilohem. Å skaffa städerska efter hennes framfart...

      Delete
  4. haha, du är underbar! Jag kan verkligen se hela händelseförloppet framför mig när jag läser det du skriver!
    Dagis är en gudagåva kan jag säga! Ebba har förvisso alltid varit en ganska försiktig unge, men heldagar ensam hemma med henne och Lovis är helt klart tålamodsprövande!
    Heja dig! Du är awesome!
    kramar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för peppen, fina duktiga tvåbarnsmamman! Skönt med stöd.

      Idag är en mycket bättre tisdag för övrigt. Är utvilad å har fått dagisplats på vårt förstahandsval med start precis när vi ville.

      Delete