Monday, March 5, 2007

Packa sin kappsäck

Dessvärre skakar patriarkatet förbannat lite. Ett problem att åtgärda på sikt. Kort sikt hoppas jag.

Igår fick jag poliseskort på flygplatsen i Frankfurt. Jag blev lite lätt småirriterad på patriarkatet som jobbade i säkerhetskontrollen.

1. Gubben tilltalade mig på tyska. SER jag tysk ut???

2. Gubben bitchade om samtligt innehåll i min necessär. Det skulle plastpåsas. Att jag precis flugit två omgångar utan fascistpåbudet tyckte han kvittade*. Att plastpåsar är förbjudna i Bangladesh rörde honom inte i ryggen. Kön växte och växte bakom mig. Och inte dög min plastkasse jag hade med utan jag skulle KÖPA tyska specialpåsar i taxfreebutiken. I kassan satt en arbetsskygg person och tog betalt. € 1,50 för tre påsar.

Visst. Jag övervägde att strunta i det och gå till gaten, men samtidigt ville jag inte riskera att min kokosduschcreme skulle slängas så jag betalade under protest (bara lite högljudd).

Väl ute från taxfree kom säkerhetsgubben och hade hämtat en polis. De följde efter mig och tjatade om att jag måste lägga ner sakerna. Jag åkte rullband. De åkte efter. Jag viftade med påsarna framför ögonen på dem och sa att, JA, jag SKA lägga ner prylarna, jag vill bara inte missa flyget. Gubben gaggade. Polisen var mest tyst. Han kan ha varit en fin man, feminist rent av.


* För övrigt. Några timmar tidigare hade jag mött en kvinna som gick patriarkatets ärenden i Dhakas säkerhetskontroll. Hon konfiskerade mitt fina universalverktyg med inskriptionen "LIVGARDET" som jag fick på arméläger i Kungsängen sommaren 1994. Jag var lugn och fin och såg henne le när hon slängde min mojäng i papperskorgen.

4 comments:

  1. fy fan för patriarkatet. och dessutom det tyska. när ska man nånsin komma ifrån detta jävla patriarkat?

    när hittar vi vår flytkort och bosätter oss utanför patriarkatets vedervärdiga skugga? så att vi på riktigt kan smida våra planer för att totalt krossa denna otympliga äckliga samhällsstruktur som så länge förtryckt oss.

    ReplyDelete
  2. flytkort.. haha.

    flyktort givetvis. men vi djävulskvinnor kommunicerar ju egentligen inte med ord. så du fattade väl det ändå hoppas jag?

    jag funtar på om vi ska ha temainlägg om olika patriarkiska grupper inom patriarkatet. vad sägs om poliser och vakter som första del?

    ReplyDelete
  3. tackar tackar för inbjudan till denna fina blogg. jag ska göra mitt bästa att på ett adekvat sätt rapportera från det sydasiatiska patriarkatet!

    ReplyDelete
  4. grymt linda. du är som sagt varmt välkommen och jag ser fram emot skarpsinta betraktelser från landet utan ost.. :-)

    ReplyDelete