Monday, September 24, 2012

Septemberekonomin - utfall.

Det var inte så illa som jag först gissade. Sedan 27 augusti (å vi räknar med att gjorda inköp räcker till på fredag) har vi gjort av med 6326 kr på ICA å motsvarande. Det innebär mat, blöjor, hushållsprodukter å liknande.

Cheetahn har utöver sin del i ICA-kontot kostat 799 kr. Det är ganska mycket men inkluderar en del Traderaköp av höstkläder. Det enda "onödiga" är en gosedjursapa för 159 kr när vi var på zoo.

353 kr har spenderats på apoteket å 1580 kr på två SL-kort

Zoobesöket kostade ca 1400 kr inkl bilhyra.

500 kr har gått till småutgifter som dl-mått, silikonspray å Systembolaget.


Inte alls illa känner jag nu när jag ser det svart på vitt.

Det som dock känns mindre kul är att våra nöjeskonton som ligger utanför detta tömdes illa kvickt. Mobilräkning, CSN, pensionsspar, en middag ute, en fika där, oplanerad jobblunch ute, ett bokpaket jag beställt tidigare å vips var kontot så tomt att jag fick föra över från sparkontot för att kunna gå ut å äta med min bokklubb. Vet att det blev likadant för solrosen. Så kanske måste vi öka på de egna nöjeskontona något i förlängningen. Särskilt om vi också behöver kläder, klippa oss, åka till våra föräldrar eller liknande.

I oktober ser det dock ut om att det inte blir några nöjen alls. Solrosen får minimalt med föräldrapenning å noll kr i lön eftersom hans jobb justerar en månad i efterhand. Tur att det alltså finns lite kvar på gemensamma kontot å tur att jag får hel lön.

Får se hur länge jag orkar hålla sån här koll på ekonomin men det känns i alla fall bra att ha koll på hur lite vi skulle kunna röra oss med om vi behövde.

2 comments:

  1. Jag blir sporrad och ska försöka få till en liknande ihopräkning. Den här månaden har det dock blivit en del höst/vinterköp både för mig och E, men jag är supernöjd att det i alla fall gick ihop eftersom jag hade glömt bort att jag inte skulle få lön förrän nu den här månaden. Just nu har vi 1,87 kr på kontot, men det känns helt ok för det är åtminstone plus och inga pengar tagna från sparkontot (som förra månaden).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja jag fortsätter att hålla koll. Vinterkläder till E förra månaden å nu kom vi på att hon behöver ju skor också så det ska vi fixa nu.

      Delete