Tuesday, October 18, 2011

Snart styr dom stan (kidsen alltså, inte förskollärarkollektivet)

Anna å jag håller ju med varann så mycket att vi kan tänka oss att bilda regering ihop. Å jag tror nånstans att vi håller med varann i det här också även om jag just i dagis-/förskolefrågan inte blir sådär "jävligt förbannad". Å det är ju skönt att vi kan komplettera varann så att Anna blir arg när jag inte hinner med!

Jag kommer OFTA på mig själv med att råka säga dagis. Fastän jag tänker att jag ska säga förskola. Precis som att jag inte säger guling. Jag är ju inte ute efter att såra nån eller nedvärdera.

Men en tanke jag har ändå. Varför kan det inte få heta dagis. Å på dagis jobbar förskollärare, kockar, barnskötare, städare, specialpedagoger å kanske ytterligare några personalkategorier.

För faktum är att när jag jämför personaltäthet å andel personal med förskollärarutbildning mellan olika förskolor varierar det stort. Oftast är det betydligt fler annan personal än just förskollärare.

Å så en tanke till. Det är såklart bra å fint med en läroplan å ska fungera kvalitetssäkrande att ha en pedagogisk tanke bakom verksamheten på förskolan. Så att det finns en eller ett par pedagogiskt utbildade personer i gruppen talar för att det finns en tanke å inriktning i arbetet. Å att barnens utveckling ska ha stöd i evidens snarare än godtycke eller lita till enskilda individers goda förmåga å vilja. Men precis som att vi inte kallar sjukhus för läkarhus bara för att det finns ansvariga överläkare eller skolor för lärarhus skulle vi kunna använda ordet dagis.

Å sist (nu ska jag uttala mina fulaste svordomar i kyrkan). Många förskollärare vill uppvärdera synen på deras viktiga arbete genom att ändra i hur vi talar om verksamheten. Det är viktigt att ta hand om våra barn i all pedagogisk verksamhet. Som Stockholms stads reklam påpekar är det framtida makthavare som ska utbildas å tas omhand. Jag har fått intrycket att att de tycker att de är underbetalda. Men det tycker jag faktiskt inte att de är. Enligt lönestatistik är medianlönen 23 000 kr för en förskollärare med 9 års erfarenhet. Å för barnskötare 19 000 kr med 7,5 års erfarenhet. Det är inte jättedåligt. Det är rätt bra att ta ut en kommunal lön (vilket oftast innebär en hel del förmåner) i de nivåerna med tanke på hur mycket tid som lagts på utbildning å ev. studielån.

8 comments:

  1. Jag förstår inte riktigt hur du menar med meningen "med tanke på hur mycket tid som lagts på utbildning å ev. studielån.". Har de lagt mycket eller lite tid på utbildning?

    Sedan håller jag inte med om att det är mycket förmåner i kommunen - båda mina föräldrar jobbar kommunalt och jag känner ingen som har så dåliga förmåner som de. Bl.a. blev min pappa (som jobbat på rätt hög chefsnivå inom flera olika kommuner) helt lycklig när han fick gratis kaffe på sitt nya jobb. De får några hundralappar i friskvårdsbidrag - det är ungefär allt. Blandar du inte ihop det med statliga anställningsvillkor (de å andra sidan är mkt förmånliga)?

    ReplyDelete
  2. Anna - otydligt uttryckt av mig. Jag menar förstås att de lagt ganska lite tid på utbildning/pengar på studielån. En barnskötare är ofta gymnasieutbildad å förskollärarutbildningen var 3,5 år sist jag kollade. Det är alltså inte master/phD eller nåt som kräver långa obetalda praktikperioder.

    Kommuner har ofta friskvårdsbidrag och/eller möjlighet att gratis/subventionerat använda kommunala idrottsanläggningar, betald friskvårdstimme/vecka, subventionerade kulturevenemang, extra semesterdagar, rätt till övertidsersättning och/eller flex, subventionerad massage, föräldralön å t o m möjlighet att hyra skidstugor/semesterlägenheter billigt.

    Detta är sånt som privata företag (å då menar jag inte storföretag förstås utan majoriteten av företag, alla små), egna företagare å anställda i ideell sektor oftast bara kan drömma om.

    Statlig sektor har också ofta flera av de ovanstående fina förmåner, absolut. Å det finns ofta dessutom bättre pensionsförmåner än kommunalt. Däremot är lönerna i vissa yrkesgrupper (utredare, handläggare, adm t ex) faktiskt högre i kommunal sektor än statlig.

    ReplyDelete
  3. måste inflika att jag tycker lönen är väldigt låg. kvinnoyrkes-låg. jag tror också den till 70-80 % förklarar varför så få män finns i det yrket. förmåner som friskvårdstimme och annat väger inte upp den låga lönen. Enligt mig.

    ReplyDelete
  4. Jag skulle kunna rösta på/vilja vara med i er regering!

    Håller ofta med om det ni skriver. Jag säger ofta dagis för att det slinker ur munnen, men samtidigt håller jag med om resonemanget som Anna för.

    En sak håller jag dock inte med om, och det är att lönen är bra. Friskvårdsbidrag etc är bra men det ger ingen effekt på pensionen t ex. Jag kan tycka att de som fostrar framtidens vuxna borde ses som mer viktiga.

    ReplyDelete
  5. Eh, ibland har jag inte så mycket att tillägga. Men jag har läst! När ska vi egentligen börja kampanja inför valet 2014!?

    ReplyDelete
  6. Nattgroda - självklart väger inte en futtig friskvårdstimme upp låg lön. F ö har jag inte skrivit att lönen skulle vara bra. Den är låg. Men den är inte jättedålig i jämförelse med den insats personen som har jobbet har gjort. Ja det är kvinnodominerat å det är säkert ett av skälen. Men då föreslår jag en sänkning av sophämtarlönerna (mansdominerat) som utjämning.

    ReplyDelete
  7. Jenny - ja visst är de superviktiga! Klart jag vill att våra barn ska ha fin personal. Men nånstans blev det ju folk av alla oss som var på dagis med outbildad personal också. Vi får inte övervärdera vikten av pedagogiska inslag för små barn.

    Vilken regeringspost vill du ha!?!

    ReplyDelete
  8. Anna - kampanjar du inte redan? Jag säljer in mig själv hela dagarna på jobbet i alla fall. Du kan väl sy en kampanj-sufflet till åsnan. Anna for president 2014 typ. Yes we can!

    ReplyDelete